مدرس اون لايندخول

قواعد تقليل الاغتراب بتنسيق الجامعات | تفاصيل

29082020
قواعد تقليل الاغتراب بتنسيق الجامعات | تفاصيل

قواعد تقليل الاغتراب بتنسيق الجامعات | تفاصيل 49111
أعلنت وزارة التعليم العالى والبحث العلمي قواعد تقليل الاغتراب بـ  تنسيق الحامعات للطلاب الذين سجلوا رغباتهم بالمرحلة الأولى، وكذلك للطلاب الذين من المقرر تسجيل رغباتهم في المرحلة الثانية، على أن يكون بدء تسجيل رغبات تقليل الاغتراب عقب انتهاء المرحلة الثانية.

وأعلن موقع التنسيق الإلكتروني عبر البوابة الحكومية قواعد تقليل الاغتراب بـ تنسيق الجامعات  حيث إن الغرض الأساسي من تحويل الطالب، بعد ترشيحه عن طريق مكتب التنسيق، هو تقليل اغتراب الطالب بحيث يلتحق بكلية في المنطقة (أ)، وليس الغرض من التحويل تغيير رأى الطالب وإعادة ترشيحه في موقع أخر.


أولًا: تحويل إلى كلية غير مناظرة بقواعد تقليل الاغتراب بـ تنسيق الجامعات  :
يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط ضرورة توافر مايلى :

حصول الطالب على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها ( انتظام / انتساب)

شرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت. ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية غير كلية الهندسة (العلوم {رياضة} – الآداب – التجارة … الخ) في جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ)، وبشرط أن يكون مجموعه مستوفى للحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها.

ثانيًا: تحويل إلى كلية مناظرة بقواعد تقليل الاغتراب بـ تنسيق الجامعات :
– يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ) بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط وبغض النظر عن الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية الهندسة جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ) وذلك طبقاً لترتيب الطالب بين الطلاب الراغبين في التحويل.

– في حالة وجود أكثر من كلية مناظرة في النطاق الجغرافي (أ) يسمح للطالب الذي رشح لكلية ما خارج النطاق الجغرافي (أ) بالتحويل للكلية المناظرة ذات الحد الأدنى الأقل في منطقته الجغرافية (أ) ، ومثال لذلك في القاهرة الكبرى خمسة كليات للهندسة (القاهرة – عين شمس – حلوان – المطرية – شبرا) والحد الأدنى للقبول (392 و 391 و 390 و 388 و 387) درجة فيسمح فقط بالتحويل المناظر للكلية الأقل في الحد الأدنى (387 درجة)، وذلك طبقاً لترتيب الطالب بين الطلاب الراغبين في التحويل.

التحويل المناظر لتقليل الاغتراب في الكليات التي تطبق نظامي القبول (الانتظام – الانتساب الموجه): فيتم مراعاة ما يلي:

الحالة الأولى:

في حالة ترشيح الطالب إلى كلية ما (انتظام) ويرغب في التحويل إلى كلية مناظرة لتقليل الاغتراب فيكون التحويل في هذه الحالة وفقاً لما يلي:

* إذا كان الطالب حاصل على مجموع درجات يفوق أعلى مجموع درجات قبلته الكلية التي يرغب في التحويل إليها طبقاً لنظام الانتساب الموجه فيتم قيده حال الموافقة على تحويله وفقاً لنظام (الانتظام).

* إذا كان الطالب حاصل على مجموع درجات يساوي أو أقل من أعلى مجموع درجات قبلته الكلية التي يرغب في التحويل إليها طبقاً لنظام الانتساب الموجه فيتم قيده حال الموافقة على تحويله وفقاً لنظام (الانتساب الموجه).

الحالة الثانية:

في حالة ترشيح الطالب إلى كلية ما (انتساب موجه) ويرغب في التحويل إلى كلية مناظرة لتقليل الاغتراب فيكون التحويل في هذه الحالة وفقاً لنظام (الانتساب الموجه) فقط ولا يجوز قيده وفقاً لنظام الانتظام.

– يتم التحويل للبرامج الجديدة بكليات الجامعات المصرية عن طريق الجامعات مباشرة وفى حدود الحد الأدنى للقطاع.

–  يكون التحويل بسبب النقل الإداري عن طريق الجامعة مباشرة وبشرط موافقة الجامعة والكلية المعنية بالتحويل إليها.

–  يكون التحويل بسبب الحالات المرضية عن طريق الجامعات مباشرة تطبيقاً للمادة (86) من اللائحة التنفيذية لقانون تنظيم الجامعات.

تعتبر كلية التخطيط العمراني بالقاهرة من الكليات الفريدة وليس لها مناظر، والتحويل منها أو إليها يخضع لنظام التحويل لكليات غير مناظرة .

اعتبار كليات الهندسة الالكترونية بمنوف جامعة المنوفية وهندسة البترول والتعدين بالسويس جامعة السويس وهندسة الطاقة بأسوان جامعة أسوان مناظرة لباقي كليات الهندسة للجامعات المصرية الأخرى فقط للطلاب المستجدين والمرشحين للفرقة الإعدادية ويتم القبول بها خارج التوزيع الجغرافي والإقليمي ويتم التحويل منها أو العكس طبقًا لقواعد التحويل المناظر .

اعتبار كلية الطب بالاسماعيلية جامعة قناة السويس مناظرة لباقى كليات الطب بالجامعات المصرية ويتم القبول بها فقا لقواعد التوزيع الجغرافى ويتم التحويل منها او اليها لكليات الطب بالجامعات .

طلاب مركز ميت غمر التابع لمحافظة الدقهلية يتم تحويلهم إلي كليات جامعة الزقازيق كمنطقة جغرافية (أ) بالنسبة لهم.
Professor
تحديث | قواعد تقليل الاغتراب بتنسيق الجامعات
طلاب الثانوية العامة  " التحويل وتقليل الأغتراب 
بعد نتيجة المرحلــــة الأولى ماتظهر باذن الله  الناس مش عارفه هتمشى ازى   خير ركز فى الكلام دا وهتلاقى الدنيا اترتبت معاك
- هو أنا هعمل اى بعد مالمرحلة الاولى تظهر ؟
لو أنت مش محتاج تقليل الأغتراب ولا التحويل فى حاجة هتنتظر لحد مالتقديم فى الكليات يفتح غالبا بعد نتيجة المرحلة باسبوع حسب كل جامعة  تنزل معاد التقديم الورقى فى الكليات ( هنزله على البيدج ) كل اللى مطالب منك تجهز ورق التقديم
- تقليل الأغتراب هيفتح أمتى ؟
هيفتح بعد مالمرحلة التانية للتنسيق تخلص هيبقى تقليل الاغتراب والتحويل  للمرحلة الاولى والتانيه مع بعض أو ممكن يفتح قبل التانية حسب مالوزاره تقرر
- هو اللى الفرق بين تقليل الاغتراب والتحويل ؟
التقليل الاغتراب اسمه ( تحويل مناظر ) يعنى بتحول من كلية فى مكان بعيد لنفس الكليه فى محافظتك مثلا جالك مرحله اولى هندسه أسيوط وانت من المنصوره ساعتها هتعمل تقليل الاغتراب من أسيوط للمنصوره
- التحويل الغير مناظر بتحول من كلية لكليه تانيه ( داخل محافظتك ) بس شرط تكون جايب مجموعها
يعنى مثلا جالك تجاره وأنت مش حاببها تقدر تعمل تحويل من تجاره لاداب بس شرط تكون جايب مجموع أداب ( تجارة المنصوره >>>> اداب المنصوره )
(تجارة المنصورة >>>> اداب القاهره )
هو أنا ينفع أعمل تقليل الاغتراب وتحويل فى نفس الوقت ؟
مثلا طالب جايب اداب ومجموعة جايب اثار الفيوم وهو من القاهره
ينفع يعمل تحويل لاثار الفيوم ثم تقليل الاغتراب للقاهره
للاسف لا الموقع مابسمحش لك اللى بعملية واحده اما تقليل الاغتراب او تحويل ( عملية واحدة فقط )
تقليل الاغتراب بيقبل على أساس اى ؟
تقليل الاغتراب بيقبل زياده عن الكلية 10% بمعنى لو هندسه المنصوره بتقبل عدد طلاب 100 طالب وتقليل الاغتراب جابلها 10 طلاب كمان ( اللى هما 10% من 100 )  يبقى كدا 110 طالب طيب نفترض ان فى 20 طالب  عاملين تقليل الاغتراب للكليه ساعتها الكليه هتقبل أعلى 10 فيهم من حيث المجموع
الخلاصه كل مامجموعك قريب من تنسيق الكلية فرصتك كبيره فى التحويل
طيب لو انا عملت تقليل الاغتراب واترفص كدا هفضل فى أخر الدنيا ؟
هيبقى قدامك حلين الاول تحويل ورقى بين الجامعات ( ودا مش كل الجامعات بتقبله للاسف  )
أو هتقدم التمس طبى فى الوزاره مرفق معاه شهاده طبيه انك تعبان ومينفعش ليك سفر ودا برضوا انت وحظك
الحل التالت هتفضل سنه فى الكلية وبعدين تحول ( ودا سهل شويه )
بالتوفيق للجميع
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى