مدرس اون لايندخول

ثانوية عامة شوية حاجات اساسية لازم تعرفها عن الفيزيا ونصائح لمذاكرتها

شوية حاجات اساسية لازم تعرفها عن الفيزيا ونصائح لمذاكرتها
-الفيزيا لو ذاكرتها صح هتبقى من امتع المواد اللي هتمر عليك، انت بس داخل قلقان منها عشان بتسمع كلام من ده وده، سد ودانك خالص عن الآراء السلبية دي
القاعده الاساسية في الفيزيا فهم ثم فهم ثم فهم وبعدها حل اسئلة، يبقى انا أفهم الأول الدرس كويس وابدأ  احل عليه افكار متنوعة واللي وقف قصادي اسأل المدرس بتاعي عليه لحد مكون مُلم بأفكار الدرس.
-لازم تكون مركز تركيز شديد اثناء الشرح، بعدها تقرأ الشرح و اكتب كل اللي فهمته في كشكول منفصل كأنك بتعمل مذكرة لنفسك وبعدها لما تفهم وتكتب حاول  تركز على الاجزاء اللي لاحظت انها صعبة عليك وبكرر حل تدريبات كتير.
-الفيزيا مش عايزة تراكم خالص
انا خلصت درس الفيزيا فهمت الشرح معايا ورقة بشغبط فيها اللي فهمته اروح البيت اذاكر الدرس على طول، انقل الشغبطة في كشكول بشكل منسق، فهمت الدرس احل عليه، وهكذا في كل درس الدنيا هتمشي معاك مظبوطة بإذن الله.
-افتكر دايماً ان ربنا اداك عقل له قدرة عظيمة على الاستيعاب، خوفك من مادة هو اللي بيخليك تشوفها صعبة.
remove_circleمواضيع مماثلة
Professor
الاسئله المقاليه والمستويات العليا من التفكير
لايشترط ان تكون الاسئله المقاليه مقياسا للحفظ فيمكن وضع وتصميم العديد من الاسئله المقاليه القصيره التي تقيس الفهم والتطبيق والتحليل
وذلك في جميع المواد بلا استثناء
واخص بالذكر الفيزياء تخصصي
يمكن مثلا رسم دائره كهربيه بها عدة مفاتيح وسؤال الطالب عن التغير الخادث في قراءة احد الاجهزه بفعل غلق احد المفاتيح مع التفسير لما يقول (تطبيق+ فهم)
بمكن رسم دائره كهربيه بها مصباح لايضيء ويطلب من الطالب تحديد السبب مع وضع الحلول(تطبيق + تحليل + فهم)
يمكن رسم جهاز تجربة التداخل للالكترونات للطالب ويطلب منه تفسير النتائج في ظل كلا من النظريه الكلاسيكيه والحديثه ..
والامثله كثير
لذا نرجوا من الساده الزملاء ينتبهوا جيدا اذا اضيفت اسئله مقاليه في نمط التقييم الحالي للثانويه العامه لا يتلهفوا الى عودة نظام الحفظ والتلقين
اخوكم مصطفى الحجار
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى