كل ما تريد معرفته عن كلية الصيدلة.. سلسلة الجامعة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

06082020

مُساهمة 

. كل ما تريد معرفته عن كلية الصيدلة.. سلسلة الجامعة




كل ما تريد معرفته عن كلية الصيدلة.. سلسلة الجامعة 44257
سلسلة الجامعة
كلية صيدلة

لو حابب تدرس الأدوية بتكوينها وأصلها وطرق تحضيرها وكل ما له علاقة بالموضوع يبقى مكانك في صيدلة

هيجي ناس تقولك اوعى تفتكر إنك داخل صيدلة عشان تخترع أدوية، أنتَ هتبقى بيّاع. انتَ كصيدلي بتكون فاهم الأدوية والمواد الفعالة ال فيها وإيه ال ينفع مع كل حالة، وبنشوف ناس كتير بتلجأ للصيدلي قبل الطبيب البشري.

كلية صيدلة عمومًا بيدرسوا مواد من كليات مختلفة زي كلية علوم ( زي الكيميا العضوية والكيميا غير العضوية والكيميا الفيزيائية والكيميا التحليلية ) ومواد من طب ( زي الأناتومي والفسيولوچي والهستولوچي ) وبيدرسوا مواد خاصة بكليتهم بس.

كلية صيدلة فيها قسمين، القسم الأول هوَّ general والتاني clinical.
طيّب إيه الفرق ما بين جينرال وكلينيكال ؟
- كلينكال يُعتبر قسم خاص في الكلية بيتدفعله مصاريف كل سنة.
- بالنسبة للدراسة، المواد اللي بيدرسوها جينرال في 5 سنين كلينكال بيدرسوها مضغوطة في 3 سنين بس، وآخر سنتين بيدرسوا مواد من طب.
- وبالنسبة للشغل، فالصيدلي الاكلينيكي شغله في المستشفيات، الطبيب البشري بيشخص الحالة، والصيدلي هوَّ اللي بيحدد الدوا والجرعة وبيتابع حالة المريض.
- بتدخلها بمجموع صيدلة العادي، في جامعات بيكون ليها تنسيق داخلي وفي جامعات لأ.

مواد كلية صيدلة زي أي كلية بتدرس الأساسيات في اول سنتين، يعني بتدرس كل حاجة عن الكيميا بأنواعها وبتدرس مواد ليها علاقة بإدارة الصيدلية والحسابات بتاعتها كمان.
الشغل الحقيقي أو صيدلة كما يجب أن تكون بتبدأ من سنة 3، بتبدأ تدرس الأدوية وتدرس إزاي تخلّي الدوا ده يخضع للتجارب على الضفادع أو الفران.

طب نظام الدراسة بيبقى عامل إزاي؟!
نظام الدراسة مش بيكون مثالي زي ما بنكون متخيلين داخلين نستكشف وكدا لا الموضوع أقل من توقعاتنا شوية، في جزء عملي وجزء نظري والنظري معظمه حفظ، في أجزاء كتير منه بتعتمد على الفهم بس بردو معظمه حفظ.
مَتتخيلش إنك هتدخل تستريح في صيدلة، الكلية من أكتر الكليات ال محتاجة مجهود أكتر من طب كمان. انتَ بتمتحن كتير على كل حاجة كويزات على النظري العملي وشيتات وشفوي وامتحانات بتستمر لغاية الفاينال، طول السنة امتحانات.
الفاينال هوَّ الأهم وعليه أكبر نسبة، إنما انتَ كل امتحان بتمتحنه بيكون عليه نسبة من التقدير الكلي.

صيدلة كلية عملية من الدرجة الأولى، يعني فيها معامل ولازم تلتزم بحضورها وفيها امتحانات عملي بحيث إنك تتعرف ع العينات وفيها شفوي لأن لازم الدكتور يفهم إنك فاهم وبتعرف تتكلم لإنك هتتعامل بعد كده مع مرضى وهتبقى مسئول عن كل حاجة للمريض ده لأن دي روح إنسان، مش ممكن يخرجوك تبقى مسئول عن روح إنسان غير لمّا تبقى قد المسؤلية دي.

المواد ال بتدرسها هتفيدك كأساسيات لشغلك بعد كده، لكن لوحدها مش كفاية، لازم تشتغل على نفسك وتقرا وتدوّر وتنزل صيدليات.
بعد التخرج انتَ متاح ليك شغل كتير مش بس تقف في صيدلية لا انتَ ممكن كمان تشتغل في شركة أدوية سواء كان في الرقابة على الدواء أو كمندوب مبيعات للدواء و وممكن تشتغل في مصنع أدوية أو في مستشفى، أو تتعين في الجامعة على حسب تقديرك وترتيبك .. وممكن كمان تعمل دبلومةبحيث إنك في الآخر لو كنت جينرال تقدر تشتغل شغل كلينيكال.

ال يقولك الصيدلي مجرد بياع وإن أي حد ممكن يتعلم صرف الدوا ويعرف مكانه فين يعني من غير دراسة،
اشفق عليه واعرف إن للاسف تفكيره محدود، ممكن أي حد يعرف الدوا اسمه إيه وبيعمل إيه، وممكن مع الخبرة يعرف الأدوية ال بتعالج الأمراض لكن عمره ما هيعرف إزاي الدوا بيشتغل جوا الجسم، عمره ما هيعرف يدي للمريض نصيحة وهوَّ بيديله الدواء .. وأخطر حاجة إنه عمره ما هيعرف تعارضات الأدوية مع بعضها يعني امتى مينفعش المريض ياخد دوا مع دوا تاني ! ودي كارثة، لأنها - لا قدر الله - بتؤدي لمضاعفات وممكن دوائين يتفاعلوا مع بعض جوا الجسم يبوظوا حاجات كتيرة في الجسم فـَ محدش هيعرف كل ده غير ال دارسه دراسة كاملة مش مجرد خبرة.

فصيدلة كلية ليها أهميتها ومحدش يقدر يستهين بيها لو بتحبها ومقتنع بدراستها أدخل من غير ما تسمع كلام أي حد

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: redditgoogle

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى