للطلاب .. فيديو ازاي تعمل البحث المطلوب منك ؟ أ/ السيد هلال

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

04042020

مُساهمة 

. للطلاب .. فيديو ازاي تعمل البحث المطلوب منك ؟ أ/ السيد هلال




للطلاب .. فيديو ازاي تعمل البحث المطلوب منك ؟ أ/ السيد هلال 0972
إزاي أكتب البحث؟ وهاجيب العناصر منين؟
الموضوع سهل جدا وزي ماقلت أهم حاجة تتعلمو كتابة البحث عشان السنين اللي بعد كدة.
اولا: المقدمة او التمهيد وفيها بنتكلم عن البحث بوجه عام ركز على العنوان يكون في دماغك وانت بتكتب يعني ماتخرجشي بره الموضوع وحديثك يكون من العام للخاص. ودي اهم نقطة وهاوضح بامثله. ثم تكتب عناصر الموضوع أو بنسميها في البحث المحاور وبرده تكون من العام للخاص وحاول تنوع المحاور بحيث تقدم انت من خلالها مصادر وصور واحصائيات مختلفة وهاوضحلك ده في المثال. ثم تكتب خاتمة وفيها هاتلخص أفكارك وكيفية سير البحث. وبعدها هاتعرض المراجع وبرده هاعلمك ازاي تدخلها وتختارها. اهم حاجة من العام للخاص وأهم حاجة تنويع المصادر.
وكل ما كان البحث عن موضوع فرعي او دقيق كل ما كانت كتابته أسهل وده عكس اللي انتو فاكرينه. نيجي للمثال: مش من الوزارة او من ابحاثكو الله اعلم كلنا لسه مانعرفش ايه الأبحاث. مثلا لو البحث عنوانه... . مصر هبة النيل وهو نهر الخير والعطاء كيفية الحفاظ على ماء النيل... اولا نكتب مقدمة من العام للخاص. شوف قلت كام مرة!
مثلا النيل هو نهر الخير وهو أطول انهار أفريقيا وهو يمر بتسع دول تتشارك في الانتفاع بمياهه منها دول منبع ومنها دول مصب مثل مصر. ونهر النيل هو السبب الرئيسي في وجود الحضارة المصرية...... ويعيش المصريين على ضفافه يعملون بالزراعة و..... يجب أن نتعاون جميعا للحفاظ على ثروتنا المائية. دي المقدمة طبعا انت بتكتب تفاصيل اكتر وابتعد تماما عن الاراء الشخصيه والأحكام العامة يعني مثلا خالتي قالتلي ماترميش زبالة في النيل.
او مثلا الشعب المصري يموت اذا ثلوث النيل ده كلام ليس له دليل وكلام عام ابعد عنه. وبعدها بنقول.... ولتناول هذا الموضوع نعرض النقاط التالية.... . ممكن تغير الصيغة براحتك وتكتب المحاور من العام للخاص ونوع المجالات
مثلا
١. نهر النيل عبر التاريخ
٢. وصف جغرافية مصر باعتبارها دولة مصب
٣. أهمية نهر النيل بالنسبة للاقتصاد المصري.زراعة وصناعة وتجارة
٤. الثروات التي يمكن أن نستخرجها من النيل.
٥.مشكلة ثلوث مياه النيل
٦.كيفية الحفاظ على مياه النيل .
كل عنصر حط فيه صور وانت بتعرضه تكون واضحة عند الطباعة وحاول تضع فيه إحصائيات او تقارير. هتلاقي نفسك ممكن تكتب كتير زي ما انت عاوز. والمرة القادمة هاقولك ازاي تكون شاطر في اختيار المراجع وتجيب الاحصائيات منين. يا رب تكونو اطمنتو لما فهمتو البحث بيتكتب ازاي ودي الطريقة العلمية في كتابة البحث وربنا شاهد انا حاولت ابسطها على قد ما قدرت اهم حاجة حب البحث العلمي لانه ده الاتجاه اللي هاتمشي بيه الوزاره بعد كدة. تحياتي لكم جميعا.. .


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: redditgoogle

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى