بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

18112019

مُساهمة 

. بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق




بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق 98311
احالت مديرية التربية والتعليم بأسيوط، مسئولي مدرسة الكوم الاحمر الابتدائية بأبوتيج ، الى التحقيق على خلفية قيام طالبات المدرسة باعمال النظافة ومسح المدرسة .

وأكد الدكتور محمد سيد وكيل مديرية التربية والتعليم باسيوط، انه تم احالة المسئولين بمدرسة الكوم الاحمر الابتدائية بأبوتيج ،الى التحقيق بعد تدول صور قيام طالبات المدرسة بتنظيف المدرسة للوقوف على حقيقة الامر واتخاذ الاجراء الازم تجاه المسئولين عن هذا التصرف.

وقال وكيل تعليم أسيوط ، انه حتي لو كان هناك عجز في العمالة فلا يقوم طلاب المدارس باعمال التنظيف .

و سادت حالة من الاستياء بين روداد موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك، بعد تداول صورة لطالبات مدرسة الكوم الاحمر بمركز أبوتيج يقومن بتنظيف المدرسة.

ودشن عدد من اولياء الامور هاشتاج " لا لإهانة أطفالنا " مستنكرين الواقعة متهمين ادارة المدرسة باجبار الطالبات على تنظيف المدرسة.
بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق 97413

بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق 97512
بعد تداول صور لطالبات ينظفن السلالم ودورات المياه.. التعليم تحيل المسئولين للتحقيق 97612
تنظيف التلاميذ للمدارس تواضع ام استغلال:

أثارت صور لتلميذات بمدرسة الكوم الأحمر بمدينة أبوتيج بأسيوط، وهن ينظفن السلالم ودورات المياه حالة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعى ، بين مؤيد ورافض، ومستنكر.

الرفق بالتلاميذ

وتداول أولياء الأمور الصور على موقع "فيس بوك"، وعلق عماد جودة، أحد أولياء الأمور على الصور:"صورة التلميذات ينظفن الحمامات عرضت باليابان فكان التعليق قمة الرقي حتى يعرف التلاميذ قيمة النظافة ويخلق جيل متواضع وراقي و بلابلا بلا، وعرضت بمصر فكانت مخاطبة حقوق الإنسان للرفق بالتلاميذ ومطالب بالتحقيق مع المدير، وأولادنا رايحين يتعلمو مش ينظفو حمامات،هو انتو مش عاوزين تتقدمو بالتعليم زي اليابان ولا هو كلام وخلاص".

بين الاستغلال والتعليم

بينما قالت عبير إبراهيم إحدى أولياء الأمور: "في فرق بين الاستغلال وتعليم النظافة واحنا فاهمين اللي بيحصل ايه في مصر"، واختلفت معها هناء عبد الهادى التي علقت " والله كنا زمان كدا وكنا في قمة السعادة ولا نشتكي لأهالينا ولا حاجة كانت متعة لنا وطلعنا منظمين".

ووجهت نداء لوزير التعليم الدكتور طارق شوقى: "ولادنا مش شغلتهم نضافه المدرسة ودورات المياه،ولادنا بيرحوا المدرسه يتعلموا مناهج مش مسح وكنس ولم القمامه ، وولادنا حتي لو المدرسة حكوميه مش من حقها تستغل فقر الاطفال وضيق حال اهاليهم لاجبارهم علي تنظيف المدرسه والقيام بدور عمال النظافة،ياريت رقابة اكتر على المدارس الحكومية، رجعوا المدارس تانى تربيه وتعليم وبس".

مدارس ولاد الغلابة

في حين قالت أمانى فاروق، "دائماً الضحايا من مدارس الغلابة.. اللى ما يقدروش يعترضوا لاهم ولا أهلهم، لكن المدارس الخاصة استحالة حد يقدر يخلى الأولاد يشتغلوا شغل العمال"

إحساس بقيمة المكان

في السياق ذاته، قالت فاطمة محمود :"بطلوا تكبروا المواضيع وتدوها حجم غير حجمها الطبيعي، ولادنا لازم يبقي لهم دور في مدرستهم يحسسهم أنها مكانهم وبتاعتهم عشان يتعلموا يحافظوا عليها،الا بتعملوه ده هيخليهم سلبيين ومهمليين واتكالين شوفوا كمية الزبالة اللي بيرموها في الفسحة وفي الفصول على أساس إن في عاملة هتنظف وراهم هي العاملة دية مش بني آدم، وعلى فكرة هو ده هيبقى أسلوبهم في البيت برضو مش بيساعدوا ولا بيحسوا بأمهاتهم".


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى