السيسي.. عن نظام التعليم الجديد: أنا بغير المسار "لازم كل أسرة مصرية تكون مستعدة ومتفهمة مش خايفة"

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

30042019

مُساهمة 

. السيسي.. عن نظام التعليم الجديد: أنا بغير المسار "لازم كل أسرة مصرية تكون مستعدة ومتفهمة مش خايفة"




السيسي.. عن نظام التعليم الجديد: أنا بغير المسار "لازم كل أسرة مصرية تكون مستعدة ومتفهمة مش خايفة" 54123
أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن نظام التعليم الجديد الذي تسعى الدولة لتطبيقه لتجهيز الطلاب والطالبات للمستقبل، يشترط استعداد الأهالي وتفهمهم: "لازم كل أسرة مصرية تكون مستعدة ومتفهمة، مش خايفة".

وقال الرئيس إن نظام التعليم الذي شهدته الـ50 سنة الماضية، أثبت أنه غير كافٍ، ولا بد من تعديله، في ظل التكنولوجيا البازغة خلال السنوات المقبلة: "لازم تقبلوا التغيير وتساعدونا علشان ننجح".

وأضاف: "لو لم نجهز أولادنا وبناتنا للعمل في المستقبل، فلن يكون لهم مكان في السوق: لو ماجهزناهمش يبقى بنطلعهم علشان نقعدهم في الشارع وكدا بنضيع مصر".

ولفت إلى أن مسار تنفيذ نظام التعليم الجديد واضح وتدرسه الدولة منذ 3 سنوات أو أكثر، ولكن النجاح الحقيقي أن يتفهمه المصريون، ويساعدون في إنجاحه.

وتطرق الرئيس إلى اهتمام المصريين بالحصول على شهادات البكالوريوس والليسانس: "ممكن يبقى عندنا مراكز تدريب مهني كتير، ياترى انتوا مستعدين؟ ولا لازم ولادكم يكون معاهم ليسانس وبكالوريوس بس؟ مش ممكن يروح مكان آخر يتعلم فيه ويوفر وقته ويجهز للصناعات ومطالب العمل".

وقال إن خريجي الجامعات يصل عددهم كل عام نحو 600 إلى 700 ألف طالب: "هل فيه مكان لتوظيف 100 ألف خريج حقوق، و100 ألف خريج تجارة، لازم نكون مدركين، لازم الإعلام يشتغل والمسلسلات والمقالات، أنا بغير المسار ماينفعش ألاقي الرد بلغة أخرى".

وأكد أنه خلال السنوات الـ10 القادمة، لا بد أن يكون لدينا خريجين جاهزين للعمل: "لن ينجح الأمر إلا بكم جميعًا، التعليم الفني موجود، ينصلح بينا كلنا، المدرس، المصنع، الأسر".

ووجه كلمته للمصريين قائلًا: "خدوا مني الكلام وفكروا فيه براحة، مع بعضنا كل الأمور تمشي، في أي قطاع"

جاء هذا خلال كلمته باحتفالية عيد العمال، التي ينظمها اتحاد عمال مصر، اليوم الثلاثاء، بالإسكندرية.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى