مطالب بإلغاء اعمال السنة.. اولياء الامور: 70% اعمال سنه كتير

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

01102018

مُساهمة 

. مطالب بإلغاء اعمال السنة.. اولياء الامور: 70% اعمال سنه كتير




اطلق خالد صفوت أدمن صفحة ثورة أمهات مصر على المناهج التعليمية هاشتاج بعنوان إلغاء اعمال السنة مشيرا إنه مطلب جماعى فى نظام التعليم القديم وشارك هذا المنشور عبر الصفحة لاستطلاع أراء أولياء الامور، وحاز على أكثر من 1500 إعجاب و100 تعليق.

جاءت الآراء مؤيدة لإلغاء اعمال السنة ومؤكدة انها سلاح بيد المعلم ضد أبنائهم كون 70% نسبة كبيرة من المجموع على أن يحددها مدرس الفصل "بمزاجه" على حد قولهم ما يجعل مصير أبنائهم تحت رحمة المعلم.

علقت زينة سعيد :"نطالب بالغاء اعمال السنه وتخفيف المناهج وخصوصا الاعدادى والثانوى، ازاى يعنى 70 %فى ايد المدرس يعنى اما ناخد عنده درس ياما نسقط و روح الطالب فى ايد المدرس".

أيدتها في الرأي ماريان خلف :"ياريت لانه كدة مش بيحارب الدروس الخصوصيه بل بالعكس بيدى المدرس فرصه لاجبار الطلاب على الدرس البراي?ت"، كتبت منى سعيد :" موافقة  طبعا لانه في ظلم للطالب اللى مش بياخد درس عند مدرس الفصل".

علّق مازن البحيري :" المدرسين بيتحكموا في أولياء الأمور بسبب 70 فى الميه اللى فى ايد المدرس حرام عليكم اكيد موافقين يا ريت يفهموا بقي أن دة بيخلي المدرس يتحكم في مصير الطالب."

نيفين حسين :"لو كده بقى لازمتها ايه المذاكرة ووجع القلب يعنى مجهود الطالب يبقى 30فى الماية بس حرام لا لاعمال السنة المشجعة على الدروس الخصوصية".

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى