#اسس_طفلك_صح
الظواهر اللغوية.. الأول المفروض الطفل يكون عارف نوع الكلمة ايه اسم ولا فعل ولا حرف..
وبعدين نقرأ الدرس ونشرحه وبعدين نستخرج من الدرس الظواهر في الجدول دة.. ازاااي ؟؟؟
هنمسك كلمة كلمة في الدرس ونشوف الكلمة دي فيها ايه..
مثلا .. " ألعب مع اصحابي نقفز نجري نضحك، "
هنشوف اول كلمة.. العب دي اسم ولا فعل ؟ اه حاجة بتتعمل تبقي فعل اكتبها في خانة الفعل وكمان وقفت ع اللام يبقي، فيها سكون اكتبها في خانة السكون كمان.
اروح للكلمة اللي، بعدها مثلا اصحابي.. واشوفها ها ياحبيبي، اسم ولا فعل!! اه اسم، اكتبها، في، خانة، الاسم . طيب، فيها،مد؟؟؟ اه مد الف وياء يبقي، اكتبها في، الخانتين دول، قولت أصْـ وقفت ع الصاد يبقي، فيها، سكون، واكتبها في خانة السكون، كمان، وهكذا باقي، الدرس
وبكدة لما يجي للطفل، سؤال استخرج من، القطعة مثلا اسم او فعل،او كلمة فيها حرف مشدد او ايا كان يقدر يحله،، ببساطة
الظواهر اللغوية.. الأول المفروض الطفل يكون عارف نوع الكلمة ايه اسم ولا فعل ولا حرف..
وبعدين نقرأ الدرس ونشرحه وبعدين نستخرج من الدرس الظواهر في الجدول دة.. ازاااي ؟؟؟
هنمسك كلمة كلمة في الدرس ونشوف الكلمة دي فيها ايه..
مثلا .. " ألعب مع اصحابي نقفز نجري نضحك، "
هنشوف اول كلمة.. العب دي اسم ولا فعل ؟ اه حاجة بتتعمل تبقي فعل اكتبها في خانة الفعل وكمان وقفت ع اللام يبقي، فيها سكون اكتبها في خانة السكون كمان.
اروح للكلمة اللي، بعدها مثلا اصحابي.. واشوفها ها ياحبيبي، اسم ولا فعل!! اه اسم، اكتبها، في، خانة، الاسم . طيب، فيها،مد؟؟؟ اه مد الف وياء يبقي، اكتبها في، الخانتين دول، قولت أصْـ وقفت ع الصاد يبقي، فيها، سكون، واكتبها في خانة السكون، كمان، وهكذا باقي، الدرس
وبكدة لما يجي للطفل، سؤال استخرج من، القطعة مثلا اسم او فعل،او كلمة فيها حرف مشدد او ايا كان يقدر يحله،، ببساطة
مس غنوة حسن