مدرس اون لايندخول

رسمياً التعليم تحظر تحصيل مصروفات من طلاب المدارس الخاصة قبل سبتمبر

07062022
رسمياً التعليم تحظر تحصيل مصروفات من طلاب المدارس الخاصة قبل سبتمبر

ارسلت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، خطابا هاما لجميع المديريات التعليمية بمختلف محافظات الجمهورية بشأن الاستعداد للعام الدراسي الجديد وقواعد تحصيل المصروفات الدراسية بالتعليم الخاص.

وحصل «مدرس اون لاين»، على نسخة من الخطاب الصادر بتوقيع الدكتورة راندا شاهين، رئيس قطاع التعليم العام بالوزارة، والذي نص على انه استعدادا للعام الدراسي الجديد ۲۰۲۳/۲۰۲۲ وانطلاقا من حرص الإدارة العامة للتعليم الخاص والدولي على انضباط العمل في المدارس الخاصة وتؤكد الإدارة العامة للتعليم الخاص بضرورة التزام المدارس الخاصة بجميع أنواعها بالقواعد القانونية والقرارات الوزارية المنظمة ويشدد التنبيه على سبيل الخصوص ما يلي :-

۱- ضرورة إصدار الإدارات التعليمية (التعليم الخاص / التوجيه المالي والأداري ) لنشرات المصروفات قبل بداية العام الدراسي وتسليمها للمدارس الخاصة التابعة لها لأعلانها لإولياء الأمور قبل بداية العام الدراسي بشهر علي الأكثر.

۲- موعد إستحقاق القسط الأول مع بداية العام الدراسي ويحظر تحصیل مصروفات قبل الأول من سبتمبر.

3- يحظر مشددا على جميع المدارس الخاصة تحصيل نسبة 10% من قيمة القسط الأول إلا إذا تم التحويل من المدرسة في الفترة من 9/1 وحتي بداية العام الدراسي التعليمي وفقا للخريطة الزمنية المعتمدة ، كما يشدد على المدارس بعدم تخصيص النسب المقررة بنص
المادة (٣٢) عند التحويل حال قبولها طلاب جدد بدلا من الطلاب المحولين من المدرسة.

مستند بشأن مصروفات المدارس الخاصة للعام الدراسي 2022 - 2023 20220610
remove_circleمواضيع مماثلة
الاستاذ
السيدة مديرة التعليم الخاص بوزارة التعليم:
= هكتب لحضرتك تاني، ربما تستوعبي.. لو شايفة إن دورك في الوزارة - التوقيع على القرارات فقط- نجيب مكان حضرتك حد يمضي، وبناقص المنصب خالص وحضرتك تشوفي منصب تاني محتاج للبصمة فقط.
= جميل إنك تمضي على تعليمات وتصدري قرارات بتحظر رفع مصاريف السنة الجديدة وجميل إنك تقولي ممنوع المطالبة بالقسط الأول قبل بداية سبتمبر المقبل.. كل ده على راسي.. بس لو حضرتك تبطلي تسمعي صوت أصحاب المدارس بس، هتعرفي إن اللي حضرتك بتمضي عليه ده مجرد ورق ملوش أي تلاتين لازمة.
= المسؤول اللي يكتفي بالتوقيع على ورق وقرارات من غير ما يتابع تنفيذها بمنتهى الدقة والصرامة وهو عنده أدوات يتابع ويعاقب، يبقى مسؤول وجود زي عدمه.
= لو حضرتك مش عارفة.. وأكيد مش عارفة لأنك مش في دماغك تعرفي.. إن المدارس باعته تهدد أولياء الأمور بالدفع للسنة الجديدة من دي الوقت وإلا مستند بشأن مصروفات المدارس الخاصة للعام الدراسي 2022 - 2023 1f44c.. والمدارس زودت نسب المصاريف بشكل يفوق اللي حضرتك بتحدديه لهم بمراحل ومراحل.. عارفة كل ده ليه؟!.. لأن المدارس لو عارفة إن وزارة التعليم فيها إدارة تعليم خاص ليها كلمة ونفوذ وبتعاقب المخالف فعلا، مكنتش عملت كدة.. لكنهم عارفين إن المنصب ده أصبح ديكور.
= الوزارة مش جايبة حضرتك للمنصب ده علشان تبصمي يافندم، حضرتك فاهمة غلط، ومش معنى إن الناس مدخلة ولادها تعليم خاص إنهم يكونوا مستباحين، دورك تحفظي حق المدرسة وحق الطالب في نفس الوقت، لكن إن محدش يعملك حساب لا انتي ولا قراراتك ولا تهديداتك فده مش عيب في المدرسة، قد ما العيب على اللي تساهل معاها عن سهو أو عمد.. وهفكرك تاني: المنصب بيكبر باللي ماسكة وبيصغر برضو باللي ماسكة
احمد حافظ

صحفي بالاهرام
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى