مدرس اون لايندخول

أحمد حافظ: حيل الغش في الثانوية كتيرة وبعض العمال أهم عناصرها

16052022
أحمد حافظ: حيل الغش في الثانوية كتيرة وبعض العمال أهم عناصرها

= أتمنى قبل حلول موعد امتحانات الثانوية العامة، أن يتم (تدوير) كل العاملين في المدارس الثانوية، من عُمال، إلى أفراد، إلى حراسة بوابات.. فما يحدث كالتالي:
= فيه طلبة بتكون عارفة اسم العامل اللي شغال في المدرسة اللي هيمتحن فيها، بحكم العلاقة اللي بينهم طول السنة، وبيروح من ليلة الامتحان يديله التليفون المحمول، أو وسيلة الغش اللي هيستخدمها تاني يوم، وده بمقابل مادي، والعامل ده بيخفيها، ويخبيها، وتاني يوم الطالب يعدّي من البوابة عادي جدا، ويتفتش ميكونش معاه لا تليفون ولا أي حاجة، وقبل ما يدخل اللجنة بلحظات، ياخد التليفون من اللي كان شايله معاه، سواء العامل أو الموظف اللي في المدرسة.
= فيه طلبة بتتفق مع عُمال إنهم يروحوا من بالليل يخبوا التليفون في نفس مكان جلوسهم باللجنة، وبعضهم "بيلزقوه" في الديسك من تحت، ومحدش بيعرف مكانه غيرهم، ولما يتفتش الصبح ميكونش معاه تليفون، لكن في الحقيقة هو معاه تليفون ويا بيصور الامتحان يا بيغش إلكترونيا.
= نصيحة للمسؤولين المحترمين في إدارة امتحانات الثانوية العامة: أي واحد شغال في مدرسة ثانوي، ميكونش موجود فترة الامتحان، لا موظف، ولا عامل، ولا أي شخص، الكل جديد، الكل ميعرفش الطلبة ولا الطلبة تعرفه، وزي ما فيه ندب لمراقبين وملاحظين، يكون فيه ندب لموظفين وعمال خلال فترة الامتحانات.
= ملحوظة: لا أشكك أبدا في نوايا العمال والموظفين، ولكن بعضهم يسيء للكل.
= حيل الغش في الثانوية كتيرة، ودي أهم عناصرها.. اللهم قد بلغت اللهم فاشهد.
أحمد حافظ
صحفي بالاهرام

.........................

لجان الثانوية العامة المحظور التحويل إليها بسبب الغش

 قائمة لجان الثانوية العامة التي لها شروط خاصة في تسجيل استمارة الثانوية العامة عليها، ومحظور التحويل إليها إلا بتوافر شروط صارمة.

وهذه اللجان هي: في الجيزة (الباويطي، الحوامدية، البدرشين، العياط، أبوالنمرس، الصف، أطفيح)، وفي القليوبية (كفرشكر، ورش أبوزعبل، الخانكة، العمار، الخصوص، القلج).

وفي الإسكندرية (برج العرب)، وفي البحيرة (وادي النطرون، إدكو، رشيد، كفرالدوار، أبوالمطامير، حوش عيسى، التحرير، الرحمانية، النوبارية)، وفي كفرالشيخ (سيدي سالم، مطوبس، بيلا، بلطيم، الحامول، فوة).

وفي الدقهلية (شربين، ميت سلسبيل، رأس الخليج، بلقاس، منية النصر، بني عبيد)، وفي الشرقية (ههيا، أبوكبير، الصالحية، الحسينية). وفي المنوفية (منوف، الخطاطبة، مدينة السادان، أشمون).

وفي دمياط (دمياط الجديدة، الروضة، كفرالبطيخ، السرو، الزرقا)، وفي أسيوط (البداري، ديروط، صدفا، ساحل سليم، أبنوب، الفتح)، وفي سوهاج (جهينة، ساقلته، برديس، دار السلام، إدفا)، وفي قنا (نقادة، أبوتشت، دشنا).

وفي الأقصر (أرمنت، البياضية)، وفي أسوان (السباعية، نصر النوبة، تهجير النوبة، كلابشة).

وكشف مصدر مسئول بوزارة التربية والتعليم لبوابة الأهرام أن هذه اللجان لن يتم التوقيع على أوراق التحويل إليها، قبل التأكد من أن الطالب مر على فترة إقامته بذات المنطقة، عام دراسي سابق، وأدى في اللجنة التي سجل عليها الاستمارة امتحانات الصف الثاني الثانوي.

وقال المصدر إن هذه اللجان محظور تسجيل استمارات امتحانات الثانوية عليها إلا للطلاب الذين امتحنوا فيها العام الماضي، وهم في الصف الثاني الثانوي، لمنع أية محاولات غش أو شغب، لأن هذه اللجان شهدت من قبل بعض المشكلات لذلك تم وضع اشتراطات خاصة للتسجيل عليها لأداء الامتحانات فيها.

أوضح المصدر أنه سيتم مراجعة أوراق الطلاب المسجلين على هذه اللجان لأداء امتحانات الثانوية العامة فيها، لمعرفة مدى إقامتهم في المنطقة الواقعة بها لجنة الامتحان، أم قاموا بالتحويل إليها بالمخالفة، لإعادة الطلاب المحولين بالمخالفة للجانهم التي أدوا فيها امتحانات الصف الثاني الثانوي.
remove_circleمواضيع مماثلة
لا يوجد حالياً أي تعليق
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى