أسئلة عربي للتقييم اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر..
اولا تعرف على | آليات تقييم طلاب الصف الرابع الابتدائي للعام الدراسي الجديد 2021-2022
- - اللون الأزرق يوضح أنّ المتعلم فاق التوقعات في اكتساب المعارف والمهارات وهو من 85 إلى 100.
- - اللون الأخضر يوضح أنّ المتعلم امتلك المعارف من 65 إلى 85.
- - اللون الأصفر يوضح أنّ المتعلم يحتاج إلى بعض الدعم 50 لأقل من 65.
- - اللون الأحمر يوضح أنّ المتعلم لم يتقن هذه المعارف والمهارات من 1 لأقل من 50.
أدوات تقييم طلاب الصف الرابع الابتدائي
- - الاختبارات.
- - المهام الأدائية.
- - المواظبة على الحضور.
- - تقويم تكويني.
- - معدل حضور لا يقل عن 80%.
- أخرى.
نظام التقييم للصف الرابع نظام جديد تعليم 2.0
بالنسبه لاختبار الصف الرابع الابتدائي هايكون كالتالي
اولا اختبار قصير ( كويز ) في الشهر الاول ب ١٥ درجة
ثانيا اختبار قصير ( كويز ) قي الشهر الثاني ١٥ درجة
ثالثا اختبار في نهايه الفصل الدراسي الاول ب ٣٠ درجة
مهمة ادائيه من ٣٥ درجه
خمس درجات مواظبه على الحضور
مواصفات الاختبارات
شكل الامتحان هايكون عباره عن
- اختيار من متعدد
- صح وغلط
- توصيل
- اسئلة ذات اجابات قصيرة
طب هايجي منين الامتحان ومين هايشرف عليه
الوزارة هاتحط نماذج للمعلمين على موقع بنك المعرفه على منصة الرابع الابتدائي والمعلم يدخل يطبعها ويشرف على الامتحانين الاول والتاني اما التالت المدرسه هاتشرف عليه ...
نيجي بقه للمهام الادائية
دي مهمه تاخد حصتين حصة المعلمه تجهز ليها وحصة التلاميذ يقوموا بعملها .
طب هي ايه؟
هي عمل هايقوم بيه التلميذ داخل الفصل دون امكانات مخصصه لذلك عباره عن رسم او مخطط او كتابة وبتكون مختلفه من تلميذ لاخر يعني هانخير التلاميذ تحب مهمتك تكون ايه
ودي هاتكون فين ؟؟
برضه الوزارة هاتنزل خمس مهام ادائيه وتسيبهم للمعلم بس هو اللي يعرف يوصل لهم والمعلم هايطبع و التلاميذ تعملهم داخل الحصه ولازم يكون مع المعلم دليل ان التلميذ عمل المهمه
طيب الخمسه وتلاتين درجه بتوع المهام تتوزع ازاي
خمس درجات جديه
خمس درجات تخطيط
خمسه وعشرين تنفيذ المهمه
ملحوظه كل الاختبارات مبنيه على نواتج التعلم يعني مش على المنهج يعني زي ما احنا اخدين عليه .. مفيش اي شى مباشر من الكتاب ..
بعد كل الاختبارات ترم اول وتاني بتتقسم ويتاخد متوسط
اولا اختبار قصير ( كويز ) في الشهر الاول ب ١٥ درجة
ثانيا اختبار قصير ( كويز ) قي الشهر الثاني ١٥ درجة
ثالثا اختبار في نهايه الفصل الدراسي الاول ب ٣٠ درجة
مهمة ادائيه من ٣٥ درجه
خمس درجات مواظبه على الحضور
مواصفات الاختبارات
شكل الامتحان هايكون عباره عن
- اختيار من متعدد
- صح وغلط
- توصيل
- اسئلة ذات اجابات قصيرة
طب هايجي منين الامتحان ومين هايشرف عليه
الوزارة هاتحط نماذج للمعلمين على موقع بنك المعرفه على منصة الرابع الابتدائي والمعلم يدخل يطبعها ويشرف على الامتحانين الاول والتاني اما التالت المدرسه هاتشرف عليه ...
نيجي بقه للمهام الادائية
دي مهمه تاخد حصتين حصة المعلمه تجهز ليها وحصة التلاميذ يقوموا بعملها .
طب هي ايه؟
هي عمل هايقوم بيه التلميذ داخل الفصل دون امكانات مخصصه لذلك عباره عن رسم او مخطط او كتابة وبتكون مختلفه من تلميذ لاخر يعني هانخير التلاميذ تحب مهمتك تكون ايه
ودي هاتكون فين ؟؟
برضه الوزارة هاتنزل خمس مهام ادائيه وتسيبهم للمعلم بس هو اللي يعرف يوصل لهم والمعلم هايطبع و التلاميذ تعملهم داخل الحصه ولازم يكون مع المعلم دليل ان التلميذ عمل المهمه
طيب الخمسه وتلاتين درجه بتوع المهام تتوزع ازاي
خمس درجات جديه
خمس درجات تخطيط
خمسه وعشرين تنفيذ المهمه
ملحوظه كل الاختبارات مبنيه على نواتج التعلم يعني مش على المنهج يعني زي ما احنا اخدين عليه .. مفيش اي شى مباشر من الكتاب ..
بعد كل الاختبارات ترم اول وتاني بتتقسم ويتاخد متوسط