مدرس اون لايندخول

تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر

21102021
تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر

أسئلة عربي للتقييم اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر..


اولا تعرف على | آليات تقييم طلاب الصف الرابع الابتدائي للعام الدراسي الجديد 2021-2022


  1. - اللون الأزرق يوضح أنّ المتعلم فاق التوقعات في اكتساب المعارف والمهارات وهو من 85 إلى 100.
  2. - اللون الأخضر يوضح أنّ المتعلم امتلك المعارف من 65 إلى 85.
  3. - اللون الأصفر يوضح أنّ المتعلم يحتاج إلى بعض الدعم 50 لأقل من 65.
  4. - اللون الأحمر يوضح أنّ المتعلم لم يتقن هذه المعارف والمهارات من 1 لأقل من 50.

أدوات تقييم طلاب الصف الرابع الابتدائي


  • - الاختبارات.
  • - المهام الأدائية.
  • - المواظبة على الحضور.
  • - تقويم تكويني.
  • - معدل حضور لا يقل عن 80%.


- أخرى.
تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر  AVvXsEjkDMEAdzf5Uv4Oq3ODoAUUEK2KrEl_ZRhvKTbKky9EyS9ONB5OQA0f1BWYxrn8VV-PFv6lobPUg8eNmBERm0UyReSs5aTwGcPi6F_LWi1dZ5Xj5cxeOdkXXfaNsNf5y6EbEzQLtW4gbFqzG7nT6XYAeYVqKG5zeXjmRCovJyNaR2aZr_D3DTA--fwV1g=s960

تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر  AVvXsEg00VGY81fP78odw-P8LlVRmxDsWm1ixhsuy1M7zvuYyzbiEnWgcR6EHXj0AfhW8azXeorI4z_7BQO7OKDApjPpL4akn8FEMfLiAUUGPD2sTsL7TulNiH482TXsXL6ZAzF4QLvzudyZ_0bpC0n52N5x_t2JEbwvpCHhsbEog1CKSBFNsymUzFIFmtqWCg=s16000

تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر  AVvXsEhp2k8vpbCgQdZfOh5YRtEQoeU4pCvD5awVMnKp8NY4ucL7ys8i_5M9DmB4RzG_vuFkYcLIH3WyhFa73FY9UxB3WC7N-jFYMXrDvhThUOLX-jA_L_t4bWsdfeQu2PKYL1L0flgkD1tEEDlakWVZIBdhMeCOX58IZlaWSjwXHeH3VyljxRwfu7UYDiMg8A=s16000

تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر  AVvXsEg_E6VCuoS5sqJyMqDiOqwDDU5_oMYAvGHgyH2rR3AX756Oo1L6Lw-Mxu_3nUauNq2eCwDUvLsnZhjQsp4IFFwARftI4BvFhbS9IoVCfGjtOrNDBF0uDqgc1RHPReiDYeGlQESivuhOecz9YWT5YuRJbVTH99Rz_mfVzwwkKewbcemC_uqRE6nnh5FUtA=s16000

تقييم لغة عربية اختيار من متعدد للصف الرابع الابتدائي شهر اكتوبر  AVvXsEh3LQP4kpUNOUfx_hKDIC_nwbyTJYOQNMW_CKHwg-WleV1FTqj0_7HDd4lzXXZ1uvT7G4eo4jV2CD6qoDkMFtZSwMU2rHpld35fsh34tt0HiZVqnyudhdKZPlo1YLDFGmKFzjH8ke3hN2XgpElz2SQltilLQLqaMLj7Dguyv4fMR1Rw7ZQZcpgoAxyoJw=s16000



نظام التقييم للصف الرابع نظام جديد تعليم 2.0
بالنسبه لاختبار الصف الرابع الابتدائي هايكون كالتالي
اولا اختبار قصير ( كويز ) في الشهر الاول  ب ١٥ درجة
ثانيا  اختبار قصير ( كويز ) قي الشهر الثاني ١٥ درجة
ثالثا اختبار في نهايه الفصل الدراسي الاول ب ٣٠ درجة
مهمة ادائيه من ٣٥ درجه
خمس درجات مواظبه على الحضور

مواصفات الاختبارات
شكل الامتحان هايكون عباره عن
- اختيار من متعدد
- صح وغلط
- توصيل
- اسئلة ذات اجابات قصيرة
طب هايجي منين الامتحان ومين هايشرف عليه
الوزارة هاتحط نماذج للمعلمين على موقع بنك المعرفه على منصة الرابع الابتدائي والمعلم يدخل يطبعها ويشرف على الامتحانين الاول والتاني اما التالت المدرسه هاتشرف عليه ...

نيجي بقه للمهام الادائية
دي مهمه تاخد حصتين حصة المعلمه تجهز ليها وحصة التلاميذ يقوموا بعملها .
طب هي ايه؟
هي عمل هايقوم بيه التلميذ داخل الفصل دون امكانات مخصصه لذلك عباره عن رسم او مخطط او كتابة وبتكون مختلفه من تلميذ لاخر يعني هانخير التلاميذ تحب مهمتك تكون ايه

ودي هاتكون فين ؟؟
برضه الوزارة هاتنزل خمس مهام ادائيه وتسيبهم للمعلم  بس هو اللي يعرف يوصل لهم والمعلم هايطبع  و التلاميذ تعملهم داخل الحصه ولازم يكون مع المعلم دليل ان التلميذ عمل المهمه
طيب الخمسه وتلاتين درجه بتوع المهام تتوزع ازاي
خمس درجات جديه
خمس درجات تخطيط
خمسه وعشرين تنفيذ المهمه
ملحوظه  كل الاختبارات مبنيه على نواتج التعلم يعني مش على المنهج يعني زي ما احنا اخدين عليه .. مفيش اي شى مباشر من الكتاب ..
بعد كل الاختبارات ترم اول وتاني بتتقسم ويتاخد متوسط

+  اختبار لغة عربية للصف الرابع الابتدائي ترم أول 2022 أ/ هدير سعد
لا يوجد حالياً أي تعليق
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى