مدرس اون لايندخول

امتحانات الثانوية 2021.. وزير التعليم: لا إعادة لامتحان العربي للشعبة العلمية

11072021
امتحانات الثانوية 2021.. وزير التعليم: لا إعادة لامتحان العربي للشعبة العلمية

امتحانات الثانوية 2021.. وزير التعليم: لا إعادة لامتحان العربي للشعبة العلمية 13847

رفض الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الاستجابة للمطالب التي تناديه بـ إعادة امتحان اللغة العربية لطلاب الثانوية العامة 2021 الشعبة العلمية، بعد ما قيل عن تسريبه في السادسة من صباح أمس السبت على تليجرام .
وقال وزير التربية والتعليم خلال تفاعله مع متابعي الصفحة الرسمية لوزارة التربية والتعليم: لم يحدث تسريب لـ امتحان اللغة العربية لطلاب الثانوية العامة قبل بدء الامتحان، وكل ما يتم تسريبه قبل توزيع الامتحانات في لجان امتحانات الثانوية العامة "مزور بالكامل".. تبينوا قبل أن تصدقوا.





مفيش داعي للتوتر وابعدوا عن السوشيال ميديا:

وجه الدكتور طارق شوقي ، وزير التربية والتعليم  والتعليم الفني ، نصيحة لطلاب الثانوية العامة وأولياء الأمور ،" ابعدوا عن السوشيال ميديا" ، حيث قال الوزير ،نصا ،" مفيش داعي للتوتر لأن الامتحانات من الناحية اللوجستية ماشية كويس جداً وموضوع الغش دا عملنا ليه كل الاحتياطات علشان لا يؤثر على فرص كل الطلاب المجتهدة بأي شكل من الأشكال وانسوه خالص ومتابعوش السوشيال ميديا ولا الدوشة دي".

وتابع وزير التعليم ،" ياريت كلنا نركز على إعطاء الطلاب أكبر عدد من الوقت للهدوء وحل أكبر عدد من الأسئلة وميهموش خالص المجموع النهائي كام".

وأضاف د.شوقي ،" إحنا بعتنا تعليمات مشددة لرؤساء اللجان إن ورق الأسئلة ميتأخرش نهائي ولا دقيقة ، وإذا تأخر يعطي الطلاب وقت كافي للإجابة ووقت الامتحان كاملا ويعطي هذا الوقت لهم".

وقال د.شوقي ، نصا ،" ياريت أولياء الأمور يفهموا إن طريقة التصحيح الجديدة مش هتهدر فرص دخول أولادهم الجامعة اللي عايزينها " .

تعاليق

لا يوجد حالياً أي تعليق
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى