مدرس اون لايندخول

مهارات تدريس اللغة الانجليزية وكيفيه تطويرها

مهارات تدريس اللغة الانجليزية وكيفيه تطويرها  930
مهارات التدريس وكيفيه تطويرها (للمعلمين المهتمين بتطوير مهاراتهم فى التدريس)

لو قلقان من الديمو او المقابله او محتاج تكون مميز فى مكان عملك كمعلم

1️⃣️ ايه هى مهارات التدريس الاساسيه؟
1- course and lesson planning
2- classroom management
3- learning technologies
4- subject knowledge
5- Understanding learners

- لكل مهاره من المهارات دى ..مهارات فرعيه sub-skills ودى بتاخد سنين طبعا لتطويرها


2️⃣️تعريف كل مهاره باختصار (المرجع British Council - Teach English)
ا- course and lesson planning
The ability to prepare courses and individual lessons that fulfill course objectives, employ appropriate methodology and meet learners’ needs.
القدره على تحضير الدروس والدورات/كورسات كامله والقدره على تحقيق اهدافها واستخدام طرق التدريس المناسبه المناسبه لاحتياجات الطلاب

- بعض المهارات الفرعيه:
establish learner needs
تظهر وعى باحتياجات الطلبه من خلال تحضير الدروس
aims and objectives
تحديد اهداف واضحه لكل درس خلال المنهج ..
learner training
تحديد اجزاء من الدروس لتدريب الطلاب على الاعتماد على ذاتهم
content and tasks
تحديد مهام وانشطه تساعد فى تحقيق اهداف الدروس.. ويجب ان تكون هذه المهام ممتعه ومناسبه لسن الطلاب واحتياجاتهم
materials and resources
استخدام ماتيريال مناسبه للدرس وفعاله فى تحقيق اهدافه

ب - Classroom Management
اداره الفصل
The ability to plan, control and facilitate interaction in the classroom that is appropriate to the activity, promotes learning, takes into account different needs and abilities of learners.
هى القدره على تحضير والتحكم فى وتسهيل التواصل داخل الفصل بشكل مناسب للانشطه .. تعزيز التعلم ووضع اجتياجات وقدراتهم الطلاب فى الاعتبار

- بعض المهارات الفرعيه:
managing the learning environment
اعداد بيئه الفصل بشكل يسهل التعلم
managing interaction
القدره على لعب ادوار ممختلفه على حسب انواع الطلاب وكل مرحله فى الدرس
managing the lesson and activities
القدره على اداره الوقت وانشطه الفصل بشكل جيد
managing relationships and behaviour
القدره على بناء علاقه جيده مع الطلاب rapport وخلق بيئه تعليميه ايجابيه
managing oneself
معامله الطلاب باحترام .. القدره على تعديل استخدام اللغه بما يتناسب مع مستوى الطلاب
managing feedback
اظهار القدره على تحديد نقاط القوه والضعف للطلاب .. تحديد الاقات والادورات المناسبه لاعطاء تقييم للطلاب


ج- Learning Technologies
The ability to integrate learning technologies into everyday classroom practice to enhance language learning.

- بعض المهارات الفرعيه:
Setting up the classroom
القدره على استخدام استخدام ادوات مستخدمه فى الفصل مثل الكمبيوتر والبروجيكتور وغيرها
Managing the IWB classroom
استخدام السبوره الذكيه
managing the laptop/PC classroom
استخدام الكمبيوتر
Creating lesson materials
تحضير مواد تعليميه باستخدام برامج كمبيوتر مختلفه بشكل فعال
troubleshooting
القدره على حل المشاكل التكنولوجيه فى الفصل بدون مساعده

د- Subject knowledge
This refers to the ability to analyse and describe language systems (lexis, discourse, grammar and phonology) and language use (through spoken and written text). It also refers to the ability to communicate this knowledge effectively and in ways that are appropriate to the learners.
ودى طبعا واضحه جدا وهى المعرفه باللغه بكل فروعها والقدره على توصيل المعلومه للطلاب بشكل مناسب.

- بعض المهارات الفرعيه:
knowledge of the language and research skills
القدره على استخدام المراجع لتطوير المعرفه باللغه واستخدامها
selection and grading of language
القدره على استخدام لغه مناسبه لمستوى الطلاب
focus on practice of language and supporting understanding
القدره على توصيل معلومات دقيقه عن language form, meaning and use
developing understanding and use of spoken language
استخدام اساليب مناسبه لتطوير مهارات التحدث والاستماع للطلاب
developing understanding of written language
استخدام اساليب مناسبه لتطوير مهارات الكتابه للطلاب

هــ- understanding learners
This refers to the understanding that a teacher demonstrates towards their learners and of the learning process.

- بعض المهارات الفرعيه:
Knowledge of the learning process
فهم العوامل المؤثره فى تعلم اللغه مثل العمر والثقافه وغيرها
Understanding learner needs
فهم احيتياجات الطلاب وصعوبات التعلم ووضع ذلك فى الاعتبار
planning
تحديد اهداف مناسبه لاحتياجات الطلاب والقدره على تحقيقها
promotes learner autonomy
تدريب الطلاب على العادات الجيده التى تساعدهم على تعلم اللغه

3️⃣️ اطور المهارات دى ازاى؟

ا- من خلال الكورسات المتخصصه زى السيلتا للكبار والتايلك للكبار
الكورسات دى بتستغل على مهارات التدريس بشكل عملى وبساعدك على تطويرها

ب- من خلال القراءه فى كتب طرق التدريس وتطبيق
بعض الكتب الجيده
- Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching
- Practice of English Language Teaching
- How To Teach English
لكن طبعا الى يفرق الكتب عن كورسات طرق التدريس هو ان الكورسات بتكون عملى بشكل كبير وبتدى فرصه للتطبيق وفى نفس الوقت فى مدرب متخصص بيوجه المدرس للافضل

جــ- ان شاء الله فى مركز الكورسات British Language Centre - BLC
https://www.facebook.com/BritishLanguageCentre.BLC/
هيكون متاح كورسات تدريب للمعلمين وهتكون عمليه بالاساس وهى نفسها كورسات المركز الثقافى البريطانى .. بنفس الطريقه .. وهتضمن كورسات لتدريس مرحله الابتدائى والاعدادى/الثانوى والكبار ..و Pre-CELTA course


د- للناس الى معاها سيلتا فى برنامج تدريبى فى المركز الثقافى البريطانى اسمه Teacher Support Program بيدرب المدرس على كل المهارات دى لمده سنه كامله.. هو عمل بدوام كامل بعقد لمدة سنتين ..
فى السنه الاولى بيكون فى تدريس وفى نفس الوقت تدريب مكثف وملاحظات وكورسات
وفى السنه التانيه بيكون تدريس بالاساس
............

 فى ناس كتير سالتنى عن الشغل فى المعهد البريطانى British Council وكانت محتاجه تعرف ايه المتطلبات وطريقه التقديم ... فى البوست ده هشرح لحضراتكم الموضوع بالتفصيل واجاوب على اسئلتكم (ملحوظه باب التقديم مفتوح دلوقتى ---- انا لا امثل اى مؤسسه انا عملت كمدرس هناك من 2016 ل 2018 وهدفى الافاده ومشاركة خبرتى)

1- ايه شروط العمل فى المركز الثقافى البريطانى:
-First Degree
يعنى بكالوريوس على الاقل ومش لازم فى الاداب او فى التربيه

- Cambridge CELTA/Trinity cert TESOL (global minimum standard
تكون حاصل على مؤهل السيلتا ومش مهم ابدا تكون الدرجه Pass A or B

- Full mastery of English across all 4 skills equivalent to user (CEFR C2) IELTS Band 8/9 in each of 4 sections of the academic module.
يكون مستواك فى اللغه C2 يعنى Proficiency ودى مفيش فيها فصال .. لان فى ناس كتير معاها السيلتا ومتقبلتش لان مستوى اللغه مش عالى.

2- هل انا محتاج اخد الايلتس؟
لا مش ضرورى.. ده كان شرط موجود سنه 2017 واتلغى خلاص.


3- طيب هما هيعرفوا مستوايا ازاى؟
اولا: من خلال الonline application انت بتكتب فيه personal statement وده هيساعدهم يعرفوا مستواك
ثانيا: المقابله ودى بقى الفيصل .. هيقدروا يحددوا مستوى اللغه وكمان معرفتك بطرق التدريس ومستوى خبرتك


4- طيب هيسالونى فى ايه فى المقابله؟
فى طرق التدريس وخبراتك بحيث انهم يعرفوا مستواك ..ودى المهارات الاساسيه فى التدريس الى هيختروا مستواك فيها من خلال المقابله
Understanding your learners
Classroom management
Subject knowledge
Course and lesson planning
Learning Technologies
ومن خلال اجاباتك بيقدروا يقيموا مستوى اللغه .. لان المقابله بتكون مدتها حوالى 30 ل45 دقيقه وسهل ان المستوى الحقيقى للغه يظهر.


5- طيب هل انا محتاج خبره بعد السيتا؟
لا مش ضرورى .. ممكن تقدم على برنامج اسمه TSP او Teacher Support Program .. هو برنامج تدريبى للمدرسين فى ال British Council بعد الCELTA .. مدته سنه كامله.. وده بيكون للناس الى معندهاش خبره بعد السيلتا

فى اخر البوست معلومات اكتر عنه


6- طيب انا ازاى اقدم وامتى؟
- تقدر تقدم دلوقتى من خلال الرابط ده
http://bit.ly/2vLREoV

7- طيب المرتب كام؟هشتغل كام ساعه فى الاسبوع؟
تقريبا 10 الاف جنيه. فى اول سنه 20 ساعه فى الاسبوع وفى تانى سنه 25 ساعه
اقصد هنا بعدد ساعات التدريس .. لكن عدد ساعات العمل كامله 37.5

8- هل ده يعتبر full-time job؟
اه طبعا .. وبتاخد شهاده بانهاءك للبرنامج التدريبى ده زى الى فى البوست ده
وكمان لما بتسيب المكان بيتاخد افاده بالمده الى اشتغلتها

9- طيب نظام العقد ايه؟
لو نجحت بتمضى عقد سنتين .. وبيتجدد اذا كان تقييمك كويس

10- عباره عن ايه ال TSP؟
بينقسم الى جزئين اساسيين:
1- Input sessions
2- teaching practice

11- ايه المقصود بال input sessions؟
1- ال input sessions دى كانت زى محاضرات بين ساعه لساعه ونص .. فى الجزء الاول من البرنامج بتكون مرتين فى الاسبوع . فى الجزء التانى مره واحده
وفيها المدرس بيتعلم عن موضوعات مختلفه فى طرق التدريس بحيث انه يطبق ده فى الفصول

12- طيب ازاى بيتم تققيمى ومساعدتى فى تطوير مهاراتى فى التدريس؟
من خلال ال Teaching Practice
ال teaching practice هى زى ملاحظات observations .. الى بيقوم بيها مدرب مدرسين لتطوير مهارات التدريس. وهى 3 مراحل
ا- pre-observation meeting and lesson planning وده المدرس بيتناقش فيه مع المدرب الى هيدرسه وطريقه تدريسه.. والمدرس بيحضر درس كامل بكل التفاصيل ممكن توصل ل 10 صفحات
ب- observation المدرب بيلاحظ المدرس داخل الفصل مع الطلبه
ج- post-observation meeting, self-reflection and feedback
الاول المدرس بيكتب تقييم ذاتى للدرس وايه النقاط الكويسه والنقاط الى محتاج يشتغل عليها
وبعدها المدرس بيتناقش مع المدرب فى تفاصيل الدرس وايه الحاجات الى محتاجه تتعدل وفى الاخر المدرب بيكتب تقرير مفصل للمدرس بيضيفه لملفه

13- هل فى حاجات تانيه بتطلب منى؟
ايوة:
ِِA- Peer-observation
اثناء البرنامج التدريبى المدرس بيكون مطلوب منه انه يلاحظ مدرسين اكتر خبره وكمان زمايله يلاحظوه بحيث انه يكون عنده الفرصه انه يستفيد ويفيد غيره وينقل خبرته لغيره.. الملاحظات دى بتكون ليها تركيز معين بهدف تطوير مهاره معينه من مهارات التدريس

B- Research
خلال السنه بيتطلب من المدرس انه يعمل ابحاث مختلفه سواء فى اللغه او فى طريق التدريس .. لكن الاهم هم بحثين فى نص السنه الاول وفى نهايه السنه..
-المشروع الاول بيكون تركيزه الاساسى هو اللغه تحليلها وده بيشتغل فيه فى مجموعه وبعدها بيعمل presentation بالبحث وبيعرض المراجع الى استخدمها وبيتم تقييمه
- الاخير وهو مشروع التخرج بيكون بحث فى طرق التدريس .. بيكتب عنه مقال مفصل بعد قرايه وبحث وبعدها بيطبق طريقه التدريس دى فى فصل وفيه زميل بيلاحظ الدرس ده وبيكتب عنه تقرير .. وفى الاخر المدرس بيعمل عرض برده لباقى الفريق وبيتم تقييمه

14- طيب ازاى بيتم تققيمى واعرف اذا كنت نجحت ف البرنامج ازاى؟

Assessment
فى النهايه بيتم تجميع كل البيانات دى وعلى اساسه بيتحدد اذا كان المدرس يتخرج من البرنامج التدريبى ده ولا لا.. وفى حاجات طبعا بتكون مهمه زى الالتزام ومعامله الطلبه وتقييم مستواهم وتقدمهم بشكل صحيح وغيرها من معايير التقييم

15- طيب ايه دورى فى السنه التانيه من العقد؟
The second year
خلال السنه التانيه فى البرنامج المدرس بيكون core teacher وبيشارك فى تدريب المدرسين الملتحقين حديثا فى البرنامج
وبيساعد فى برنامج السيلتا من خلال حضور الcandidates لفصوله بهدف مساعدتهم فى تطوير معرفتهم ومهاراتهم فى طرق التدريس

mr Abanoub Aziz‏
remove_circleمواضيع مماثلة
لا يوجد حالياً أي تعليق
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى