مدرس اون لايندخول

كتاب اللواء في اللغة العربية للصف الثالث الثانوى 2023 pdf أ/ رضا الفاروق





كتاب اللواء في اللغة العربية للثانوية العامة 2023.. أ/ رضا الفاروق 
ويمكن لطلاب الثانوية العامة تحميل كتاب اللواء في اللغة العربية للصف الثالث الثانوى 2023 pdf للتابلت والموبيل من هنا  و من هنا

شاهد ايضا|
أسلوب الاختصاص
1- نحن المصريين خير أجناد الأرض .
2- أنتم  شباب مصر مجتهدون .
3- عليكم  أيها الأباء مسئوليات كثيرة .
4- يجب علينا العرب استرجاع أرضنا فلسطين .
5- علمتكم شباب اليوم أمل كل غد .
أسلوب الاختصاص ... يعني ايه الاختصاص في النحو .... إن ضمير المتكلم أو المخاطب ييجي بعده الكلمة اللي بيعود عليها  ... وبيكون إعراب الكلمة مفعول به لفعل محذوف وجوبا تقديره أخص ... تعالي بقي نمسك الأمثلة بتاعتنا واحد واحد :-
- المثال الأول ( نحن المصريين خير أجناد الأرض .)
هنا كلمة ( المصريين) جت بعد ضمير متكلم ( نحن ) و الضمير دا بيعود علي الكلمة دي ... يبقي إعراب ( المصريين ) مفعول به منصوب وعلامة نصبه الياء .
- المثال الثاني ( أنتم  شباب مصر مجتهدون . )
هنا كلمة ( شباب ) جت بعد ضمير مخاطب ( أنتم ) و الضمير دا بيعود علي الكلمة دي... يبقي إعراب ( شباب ) مفعول به منصوب بالفتحة .
- المثال الثالث (عليكم  أيها الأباء مسئوليات كثيرة . )
هنا كلمة ( أيها ) جت بعد ضمير مخاطب ( كم ) و الضمير دا بيعود علي الكلمة دي ... يبقي إعراب ( أيها ) اسم مبني علي الضم في محل نصب مفعول به والهاء للتنبيه .
كلمة ( الأباء ) نعت مرفوع بالضمة .
- المثال الرابع ( يجب علينا العرب استرجاع أرضنا فلسطين . )
هنا كلمة ( العرب ) جت بعد متكلم ( نا ) والضمير دا بيعود علي الكلمة دي .... يبقي إعراب  ( العرب ) مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة .
- المثال الخامس ( علمتكم شباب اليوم أمل كل غد . )
كلمة ( شباب ) جت بعد ضمير مخاطب ( كم ) و الضمير دا بيعود علي الكلمة دي  ... يبقي إعراب ( شباب ) مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة .
كام ملحوظة :-  
- الاسم المختص بيكون حاجة من تلاتة ( معرف بال ) – ( معرف بالإضافة ) – ( أيها أو أيتها ) .... حاجة تاني غير التلاتة دول ما ينفعش تبقي مختص .
- المختص دايما بيكون مفعول به لفعل محذوف وجوبا تقديره ( أخص ) .
- المختص فضلة ... يعني ما يجيش إلا لما الجملة تخلص احتياجاتها الأول .
كام سؤال :-
1- ( نحن العرب . ) - ( نحن العرب أقوياء . ) ، أعرب كلمة ( العرب ) في الجملتين .
( نحن العرب . ) ... ( العرب ) ما ينفعش تبقي مختص ... لأن الجملة محتاجة خبر ،  وما فيش حاجة تقوم بدور الخبر غيرها .. عشان كدة إعراب ( العرب ) خبر مرفوع بالضمة .
( نحن العرب أقوياء . ) ... ( العرب ) هنا تنفع تبقي مختص ... لأن فيه حاجة تقوم بدور الخبر غيرها وهي كلمة ( أقوياء ) ... فيبقي إعراب ( العرب ) مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة .
2- ( أنتم أيها الشباب أمل مصر . ) .
( أيها ) اسم مبني علي الضم في محل نصب مفعول به لفعل محذوف تقديره أخص ،والهاء للتنبيه .
هو هنا الضمير عاد علي ( أيها الشباب ) ؟! ... أها عاد عليه ... هنا واحد من الشباب بيكلم الشباب .. فتفضل اختصاص بردو .
3- ( يجب علينا نحن أن نجتهد . )
اوعي تغلط وتعرب ( نحن ) مختص ... احنا قلنا المختص تلات حاجات بس وهما كلمة معرفة بال او كلمة معرفة بالإضافة أو أيها و أيتها ... لكن ( نحن ) دي ضمير ما ينفعش تبقي مختص ... اومال إعرابها إيه ؟ بص يا زيدي ... ( علينا نحن ) ... مش ( نا ) دي ضمير متكلم ....  و( نحن ) بردو ضمير متكلم وجه  وراها علي طول ..... تبقي توكيد لفظي .... يبقي  إعراب  ( نحن ) ضمير مبني في محل جر توكيد .
- حذف أداة النداء
الأصل في أداة النداء إنها تكون موجودة .. بس أحيانا بيتم حذفها لأسباب بلاغية .. و ده بيكثر في بداية الجمل و القطع . ( أبنائي الأعزاء عليكم واجب مقدس ..... الخ ) – ( شباب الوطن , بلدكم في حاجة إليكم ... الخ ) ( أيها الطلاب الأعزاء , اجتهدوا تفلحوا ...... الخ )   وهكذا ... كلمات ( أبنائي – شباب ) منادي مضاف منصوب بالفتحة ... ( أيها ) منادى مبني على الضم في محل نصب و الهاء للتنبيه .
ملحوظة :-
1 - نحن أيها العرب نسعى الي التقدم ... اعراب ( أيها ) أي اسم مبني على الضم في محل نصب مفعول به لفعل محذوف تقديره أخص ... و الهاء للتنبيه .  
2- البعض بيقول ما احنا ممكن نقدر أداة نداء محذوفة هنا اصل الجملة مثلا ( نحن يا أيها العرب نسعى إلي التقدم ) .. و كدة يبقي الاعراب ( أيها ) : منادى مبني على الضم في محل نصب و الهاء للتنبيه ... الاعراب ده صحيح ماشي .. بس الرأي اللي قلناه في ( 1 ) أقوى .. و الرأي اللي في ( 1 ) هو اللي في منهجك .
3- من ( 1 ) و ( 2 ) نقدر نحط قاعدة بس دي بالنسبة لمنهجك بس .. " لا يمكن تقدير أن أداة نداء محذوفة اذا سبق المنادي المفترض ضمير مخاطب أو متكلم و يكون اعراب المنادى المفترض حينها مختصا . " .
ركز ع القاعدة اللي في ( 3 ) جدا عشان ما تغلطش في منهجك .. و يلا نشوف تدريب عليها  :-
1- ما أجملكما أحمد وعمر ... ما إعراب ( أحمد ) ؟
( أحمد ) مفعول به لفعل محذوف تقديره اخص ... لأن ( أحمد ) جت بعد ضمير مخاطب ( كما ) في كلمة ( أجملكما ) .. جت بعد ضمير مخاطب بيعود عليها ... تبقي اسم مختص ونعربها مفعول به منصوب بالفتحة لفعل محذوف تقديره أخص .
ملحوظة :-  الضمير ( كما ) في ( ما أجملكما ) بيتعرب مفعول به بردو بس دا لأسلوب التعجب .. و الضمير ( كما ) هو المتعجب منه .. أما ( أحمد ) هو الاسم المخصوص .. ركز ع دي عشان هتفيدك جدا في الاستخراجات
2- ما أجملهما أحمد وعمر ... ما إعراب ( أحمد ) ؟
)  أحمد ) بدل منصوب بالفتحة ... أحمد جت بعد ضمير غائب  ( هما ) ما جتش بعد ضمير مخاطب ما ينفعش ( أحمد ) تبققي اسم مختص كدة صح ؟  اااه ... يبقى الاعراب الصحيح بدل منصوب بالفتحة ... كمان ينفع نحط ( أحمد وعمر ) مكان الضمير ( هما ) ويفضل المعني الثابت ( ما أجمل أحمد وعمر ) فتبقي بدل ... بدل مطابق تفصيل بعد إجمال ... مش بعض من كل
3- ما أجملكما أنتما .... ما إعراب ( أنتما )
أنتما ضمير مبني في محل نصب توكيد  .. جت بعد ضمير مخاطب ( كما ) و ( أنتما ) ضمير مخاطب بردو صح ؟ اه ! يعني ضمير مخاطب اتكرر مرتين ورا بعض  تبقي توكيد لفظي بس كدة
remove_circleمواضيع مماثلة
الاستاذ
كتاب اللواء في اللغة العربية للصف الثالث الثانوى 2023 pdf أ/ رضا الفاروق  Aaie_a10
اقوى مراجعة لغة عربية للصف الثالث الثانوي 2022
للاستاذ العملاق رضا الفاروق
الملفات كاملة
https://t.co/yG5i0z8OgL
المجموعة العلمية
إعراب كلمة (ويلك):
(ويلك): مفعول مطلق لفعل محذوف.
مثال: (وَهُما يَسْتَغِيثانِ اللَّهَ وَيْلَكَ آمِنْ).
من آية 17 من سورة الأحقاف.
قال محي الدين درويش:
"وويلك مصدرٌ أماتَ العربُ فِعله.
والجملةُ معمولةّ لِقولٍ مُقَدَّر.
أي يقولان: ويلك آمِن.
والجملة في محل نصب على الحال.
أي يستغيثان الله قائلين.
وعبارة أبي البقاء:
"وويلك: مصدر لم يُستعمَل فعله.
وقيل هو مفعول به.
أي: أَلْزَمك الله ويلك".
انتهى من إعراب القرآن وبيانه (٩/١٧٨).
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى