النائب الذى طالب برفع الرسوم المدرسية لـ 5 آلاف جنيه: لم أقصد إلغاء مجانية التعليم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

31032016

مُساهمة 

. النائب الذى طالب برفع الرسوم المدرسية لـ 5 آلاف جنيه: لم أقصد إلغاء مجانية التعليم





علق عصام الصافى، عضو مجلس النواب بالبحيرة على تصريحاته الخاصة برفع الرسوم المدرسية إلى 5 آلاف جنيه، بأنه لم يقصد إلغاء مجانية التعليم كما فهمها البعض.
 وقال الصافى: "لم أقصد إلغاء مجانية التعليم ولا أحد فى مصر يستطيع أن ينادى بهذا، ولكنى أردت محاربة ظاهرة الدروس الخصوصية من خلال تقديم خدمة أفضل فى المدارس الحكومية".
 وأضاف الصافى، أن الدروس الخصوصية أصبحت من أهم أعباء المعيشة ولابد من وضع حد لها، ولهذا يجب أن يتم غلق مراكز الدروس الخصوصية نهائيا ولكن بعد تقديم خدمة أفضل فى المدارس الحكومية وهذا الأمر يكون اختياريا وليس إجبارا مع الحفاظ على مجانية التعليم.
 يذكر أن عصام الصافى، أدلى بتصريحات سابقة قائلا: "إن مشكلة التعليم فى مصر تكمن فى عدم طرح أفكار خارج الصندوق، مقترحاً بأن يتم رفع الرسوم المدرسية إلى 5000 جنيه بالمدارس الحكومية نظير تقديم خدمة أفضل وتحسين مستوى التعليم فى مصر، مع غلق جميع مراكز الدروس الخصوصية على مستوى الجمهورية.

Mr.Riad


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

النائب الذى طالب برفع الرسوم المدرسية لـ 5 آلاف جنيه: لم أقصد إلغاء مجانية التعليم :: تعاليق

مُساهمة في 31/03/16, 06:32 pm  حمدي العسيلي

طيب انت بش ابو المفهومية ...وقاشيتك معدن ...ومعاك فلوس زي الرز ...فيه ناس مفيش معاها ومش كل الاولاد بتاخد دروس وفيه واحد بياخد مادة او مادتين وتيجي حضرة جنابك بعد ما الناس انتخبتك ووصلت على ظهرهم لمجلس الشعب (الذي لااحب تسميته بمجلس النواب) لسببين اولا كما كان يسميه الاخوان ثانيا انه المفروض يكون باسم الشعب والنواب هم لسان الشعب وعونا للشعب على الخير مش على المصايب .و كده لوا اقر هذا االاقتراح الاهبل الارعن الناس هاتطلع ولادها من التعليم .بطلوا نفاق ورياء للحكومة وكل واحد يتكلم بالمعقول وعلى راي المثل ياتكلم كلام في محله ههههه ياتقول حلو ياحلو...حرام عليك بدل ماترفعوا من على الناس البؤس غلاء الاسعار جايين تزودوا البله طين...حسبنا الله ونعم الوكيل وواحد عضو تاني يقولك اللي عايز يطلع من الخدمة العسكرية يدفع 50000 جنيه...حوش حوش انت وهو يمكن احنا في الامارات والا الكويت حوش الفلوس والرخاء اللي على الناس  وعضوا يتطاول على ربنا وعضو يذهب بي تي شيرت ....ياعم بلا ارف مجلش ايه بس وكله صراخ وعويل ...سلم لي على الديموقراطية لما كل عضو يطلع باقتراح اهبل ...شوفوا ظروف البلد ايه وشوفروا ظروف الناس ايه حرام عليكم...يارب تشربوا من نفس الكاس اللي بتشربه الناس علشان تعذروا. حوش حوش الوظايف والمرتبات والمناصب اللي مستنياهم بعد ماهله تطلع روحهم ويصرفوا عليه ....آآآآآآآآآآآآه يايام سودا !

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى