هام جدا للطلاب: تعلم كيف تكتب موضوع تعبير متميز؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

21022016

مُساهمة 

. هام جدا للطلاب: تعلم كيف تكتب موضوع تعبير متميز؟





طلابي الأعزاء هذا الموضوع مخصص لمساعدتكم علي كتابة موضوع تعبير متميز .. ولا تنسوا أن التعبير من أهم فروع تعلم اللغة العربية ؛ حيث إن أهم وظيفة للغة هي التعبير .. فنحن نستخدم اللغة من أجل التعبير عما يدور في أذهاننا وعن حالتنا النفسية سواء كانت فرح أو حزن ، سرور أو غضب .. كما أننا نستطيع من خلال موضوع التعبير أن نحكم علي مستوي صاحبه في اللغة العربية من خلال الأخطاء النحوية والإملائية .
ــــ
كتابة التعبير شيء أساسي في اللغة العربية سواء في المدارس أو حتى بالجامعات , و مهما تحدثنا عنه لن يكون إلا نقطة في البحر ، و لكن هناك من يجيدون التعبير بشكل رائع جداً و تعجز اللسان عن وصف روعتهم في التعبير و لكن للآسف لا تستطيع أن تحكم عليه بالممتاز ، و تكون تقديره بنفس تعبير غير معبر كثيرا ، فما هو السبب وراء ذلك ؟ و كيف لنا أن نكتب مواضيع تعبير مميزة ؟
يكون السبب في ذلك بان التعبير ينقصه علامات الترقيم و علامات و التنصيص و ما إلى ذلك من العلامات ، و كما أن الخط يكون قبيحاً نوعاً ما ، و تكون الخربشات واضحة كثيراً في التعبير ، لذا يكون التقدير ناقصا ، على عكس من قام بكتابة التعبير بنوع من الرتابة و أن تحتوي على الشروط اللازمة من علامات ترقيم و خط جميل ، و لكتابة التعبير المميز يجب علينا أن نكتب الأفكار أولا ، و نكتب التعبير ضمن الموضوع المطلوب و لا نكتب موضوعا لا يتعلق كثيراً بالمطلوب او ليس من المهم التركيز عليه ، و علينا العناية بالخط جيداً ، و الكتابة بأسلوب راقي ، أن تكون جميع الكلمات بلغة العربية الفصحى و تجنب العامية ، عدم تكرار الجمل ، و خلوها من الأخطاء الإملائية ، و استخدام المسافات بين كل كلمة و أخرى ، و ترك سطراً بين كل جملة و أخرى ، قم بكتابة كل فقرة مستشهدا بأسلوب راقي في الكتابة و بآيات دينية او أحاديث ، ثم عليك أن تقوم بربط كل فقرة مع التي تسبقها ، و عليك أن تقسم أي موضوع تعبير إلى ثلاث أقسام :-
 1.المقدمة و تكون موجزة قصيرة ،
 2. الموضوع و يكون به شرح التعبير ،
 3.الخاتمة و هي عبارة صغيرة تدل على اختتام الموضوع ،
و يجب أن يكون التعبير وفقا للنحو و القواعد العربية ، و كما أن يحتوي على عبارات جمالية و أساليب ، و أن تحاول الكتابة بشكل غير ممل و أن تنوع في الكلمات المستخدم فمثلا لا تكتب لا شك بكل جملة فنوع اكتب مرة لا شك و مرة حقا و مرة نعم و مرة من المهم و هكذا قم بالتنويع ، و أعطي كل فكرة حقها بالشرح فلا تركز على فكرة معينة و تترك باقي الأفكار المهمة في الموضوع ، و تأكد بأنك إن قمت بعمل تلك الخطوات و قمت بالكتابة دون التركيز بأي عمل أخر او أن تشتت أفكارك فسيكون التعبير الذي كتبته من أجمل مواضيع الترتيب و ستأخذ عليه تقديرا سيبهرك أنت قبل غيرك ، و تذكر دائما بان الثقة بالنفس و انك تستطيع الكتابة لمواضيع التعبير و عدم إقناع النفس بالعجز هو الأساس الأول لكي تصل إلى أهدافك و إلى ما كنت تريد أن تصل إليه من خلال موضوع التعبير الخاص بك .


Mr.Riad


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

هام جدا للطلاب: تعلم كيف تكتب موضوع تعبير متميز؟ :: تعاليق

مُساهمة في 21/02/16, 10:09 pm  Mr.Riad


السلام عليكم يا أحلى أعضاء ..

من أكتر الحاجات اللى بتلخبطنا و أنا أولكم .. كتابة موضوع تعبير ..
أولا .. لأنه مالهوش قواعد ثابتة تتحفظ و تتذاكر ..
و ثانيا .. لأن درجاته نسبية و معظم الأحيان بتعتمد على المصحح ..

طيب خلينا نضع قواعد و أساسيات لكتابة موضوع تعبير مع أولادنا يقدروا من خلالها يكتبوا موضوع متكامل بغض النظر عن قيمته الأدبية اللى هانتكلم عنها كمان ..

** أول خطوة لتعليم طفل يكتب تعبير إنى أطلب منه يجيب أربع أو خمس جمل منفصلة عن موضوع معين .. يعنى بيربطها موضوع واحد .. و بكدة يتعلم إنه بمجرد ما يقرأ رأس السؤال يبدأ يرتب فى دماغه الأفكار الرئيسية اللى هايتكلم عنها ..

** لما يتعلم ده كويس هابدأ أعلمه ازاى يربط الجمل دى ببعض علشان تبقى مقال مترابط زى الدرس اللى بياخده فى المدرسة كدة ..
و الأفضل لو الموضوع يسمح إنه يتعمل فى شكل قصة أخليه يعملها قصة لغاية ما يبدأ يتعود على ربط الجمل و ترتيبها ..
و قبل ما أبدأ أضيف شيء من المتعة و الخيال للطفل علشان ما يتعقدش .. مثلا هاقول له .. انت دلوقتى اتحولت لصحفى مشهور فى جريدة و قرائك مستنيين منك مقال عن الموضوع الفلانى ..
أو تخيل انك بعصاية سحرية تحولت لبطل القصة اللى هايكتبها .. وابدأ احكيلنا عملت ايه ..

** ثالث خطوة بقى و دى مهمة جدا .. لازم أعلمه يرسم شكل محدد لموضوعه فى دماغه قبل ما يكتبه .. بمعنى ..
هاقول له اعتبر اللى انت هاتكتب له الموضوع ده مايعرفش أى حاجة عنه خااااااااالص .. فانت هاتبتدى تقول له مقدمة عن الموضوع .. يعنى تعرفه الموضوع ده هايتكلم عن إيه ..
بعد كدة يحدد الأفكار اللى هايتكلم عنها فى الموضوع و قدام شوية ممكن نعلمه يكتبها فى هامش أو مسودة بقلم رصاص علشان يكون مرتب ..
نطلب منه يتكلم عن كل فكرة باللى هو عاوزه أو يشرحها فى سطر واحد بس ..
آخر حاجة هانطلب منه جملة ينهى بيها كلامه يقول فيها الخلاصة أو اللى اتعلمناه من المقال اللى كتبه ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

كدة الموضوع خلص .. لكن فى شوية ملحوظات مهمة جدا جدا ليك يا ماما لازم ناخد بالنا منها ..

أولا ..
____
موضوع التعبير محتاج ملكة أدبية و تعبيرية و قدرة من الطفل على صياغة أفكاره فى شكل منظم و جميل .. واستخدام عبارات و ألفاظ جميلة ..
و كل ده ساعات بيكون موهبة ربانية فى الطفل و ساعات لأ .. و بيعتمد على طريقة تربية الطفل و مدى استماع باباه ومامته له و احترامهم لكلامه من صغره .. و كمان مدى ثقته فى نفسه ..
معنى كدة إنى مش هالاقى ابنى فى يوم وليلة بيكتب أحلى موضوع تعبير ..
الموضوع محتاج تدريب كتير جداااااااااااااااااااااا و مواضيع مختلفة و تعليمه أساليب و عبارات مختلفة و جديدة .. أنا عارفة إن مفيش وقت ( لأن بنتى فى سنة رابعة وحاسة بيكم طبعا ) بس ممكن نعمل ده فى الأجازة و بدون استعجال ..

ثانيا .. و دى أهم حاااااااااااااااااااااااجة فى الموضوع كله ..
_______________________________________

أنا بارفض رفضا تااااااااااااااااااما تحفيظ الطفل مقدمة و خاتمة محددين يكتبها ..
و أنا شخصيا لو باصحح ولقيت طفل كاتب كدة هانقصه فى الدرجات على طول .. مش رخامة والله ..
بس لأننا كدة بنخلق إنسان نمطى و تابع مابيفكرش ولا يبتكر و لا حتى بيشغل عقله .. هانخلق جيل واخد على التلقين و اتباع الموجود من غير أى تفكير .. و فى رأيى دى جريمة فى حق أولادنا ..
و احنا بنتعب هنا سوا كل التعب ده علشان نخرج شباب واعى محترم .. قادر ومبدع .. يقدر يشيل البلد دى و يعدلها بعد عشرين سنة .. فبلاش نهد كل ده بأسلوب خطأ ...

أنا كدة خلصت .. و أى استفسار أنا تحت أمركم ..

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُساهمة في 21/02/16, 10:37 pm  Mr.Riad


6 خطوات فقط لكتابة موضوع تعبير رائع
بعض الطلاب يجدون صعوبة فى كتابة موضوعات التعبير فى امتحانات اللغة العربية بالثانوية العامة أو المراحل التعليمية الأخرى، لذا نستعرض لهم اليوم (6) خطوات تساعد على كتابة موضوع تعبير جيد.

1 – توقع أن يكون موضوع التعبير نابع من آخر المستجدات التى تشهدها البلاد، لذلك اهتم كثيرا بمتابعة الأخبار والأحداث حتى تكون ملما بأغلب الموضوعات التى تشغل الساحة المصرية والعربية.
2 – بعد معرفة الموضوع الذى ستكتب فيه، عليك أن تحدد أفكاره وجوانبه، ومن ثم تشرع فى كتابته دون الخروج عن سياق القضية الأساسية التى تتحدث عنها.

3 – يجب عليك العناية الشديدة بالخط، بجانب الكتابة بأسلوب راقى، مع تجنب اللغة العامية، بحيث تكون جميع الكلمات والمفردات باللغة العربية الفصحى.

4 – كذلك، تجنب تكرار الجمل أو إطالتها بشكل مبالغ فيه، مع ضرورة الكتابة بشكل صحيح دون وجود أخطاء إملائية، وذلك بجانب استخدام المسافات بين الكلام، بحيث يكون خطك جيدا على الأقل.

5 – من المهم أيضا الاستشهاد بآيات من القرآن الكريم أو الأحاديث الشريفة أو أبيات الشعر والقصائد والأقوال المأثورة حسب موضوع التعبير.

6 – كما يجب أن تقوم بتقسيم موضوع التعبير إلى 3 أقسام وهى: المقدمة، الموضوع نفسه، والخاتمة، مع ضرورة الالتزام بالقواعد النحوية، بجانب احتواء الموضوع على العبارات الجمالية، والمفردات الإبداعية.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى