ازي نقدر نفهم الطالب فونكس في ابتدائي؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

21092014

مُساهمة 

. ازي نقدر نفهم الطالب فونكس في ابتدائي؟




السلام عليكم
ازي نقدر نفهم الطالب فونكس في ابتدائي؟
اللغه نطق
مش هيمشوا معهم ورقه وقلم وهم بيتكلموا
وشكرا لكل من يفكر هكذا لان اكيد طلابه هيتميزوا باذن الله
ممكن ناخذ معهم الفونكس بالخطوات الاتيه

في كل حصه 5 دقائق نعرفهم ان ده اسم الحرف وده صوته كل حصه 3 حروف من اول حرف a
يكتب المدرس الحروف الثلاثه متباعده علي السبوره
ويشير الي كل حرف باسمه وصوته اولا
ثم يشير ويقول والطلاب تردد
ثم يشير وهم يرددون

اللعبه انه يشير بعدهابدون ترتيب وبسرعه متدرجه والطلاب يقولون بشكل صحيح ده يعمل نوع من التعلم والتركيز و المرح في الحصه

بعدما يفهم الطلاب معني الفونكس ممكن نزيد عن 3 حروف او كما هم مع المراجعه المستمره
يعني تاني حصه 3 حروف جديده بنفس الطريقه وبعد ما يلعبوا لعبه النطق السريع ندخل في اللعبه ال3 حروف الاوائل بالحصه السابقه
ضروره اننا نكتب تحت كل حرف كلمات صغيره تبدأ بنفس الحرف فمثلا
B. ببببببب boy
وعشان يركز اكثر نبدل حرفb
باخر مثلا k
Koy
طبعا ملهاش معني
نقول لا احنا نطقنا bbbbb
Boy
ازاي نكتبه
Kkkkk
ده بالنسبه ل short
و مع النطق لكلمات الدرس اسال وركز علي اول نطق للحرف لحد لما يستوعبوا الفكره
بعد شهر باذن الله هيكون الطالب قادر علي تمييز اصوات الحروف
وفي لعبه اخري
لعبه الاسماء الغريبه
اخترع مجموعه من الحروف كانها اي اسم لاي شركه وهم يحاولوا يقرأوه مثلا
Arko
الفكره من ذلك ان يثق الطالب بنفسه وقدراته انه حتي لو مش فاهم المعني يحاول ينطقه
وطبعا يبدأ يكون الاصوات كمقاطع من حرفين مثلا
Da. دا. دددداااااا
Raرا. ررررراااااااا
Baبا. ببببباااااا
زي ما تكون بتهته في الحرف عشان يوصل له الصوت ويميزه

بالنسبه للاصوات الطويله
لازم يفهم معني vowels
انهم 5 حروف وبيعطو حركه للكلمه زي تشكيل العربي
ونضع امامهم كلمه قصيره واخري طويله
انا بشرحها ان e
بتشد شعر a
Eمش هيبان صوتها لكنaهي اللي يكون صوتها طويل
يعني cat
قصيرهل ينفع اقول
Cate
وبالعكس نجيب كلمه long
ونحذف منها. Eمثلاوننطقها ونشوف الفرق
وانا سمعت الصوتيات للدروس اكثر من رائعه
وهو منهج اكسفورد قوي مش ضعيف
يعتمد علي المهارات اللغويه واول الكتاب مهارات لغويه بالفصل ياريت المدرسين يحافظوا ان الاولاد يرددوها باستمرار اكيد هتفرق كتير
يعني لو حد عايز يسال كرر له في كل مره ازي يعبر بالانجليزي
وهو يردد بس بشكل ميمنعش الطالب من السؤال عشان مش عارف يقول الصيغه

علي المدرس انه يمرن نفسه علي النطق الصحيح وبنفس اللكنه وده مش ان المدرس سئ ومش عارف لا ده لمزيد من القوه في اللغ ومش عيب نتعلم النطق من لسان اهل اللغه نسمع ونردد ونكرر بنفط اسلوبهن ولكنتهم قبل الدرس كجزء تحضيري
يارب يكون الشرح واضح واكون عرفت اوصل لكم الفكره
هو مش صعب بس بالتكرار والتدريب هيكون سهل جدااا
باذن الله
وجعل الله مجهودكم في الرقي بمستوي الطالب في ميزان حسناتكم

ويارب اكون افدتكم

العلم والايمان


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى