مدرس اون لايندخول

مفهوم واستراتيجيات القرائية


الموضوع ده من أهم الموضوعات لمعلمي الصفوف الأولية . القرائية مستمرة من الصف الاول للسادس.
مفهوم واستراتيجيات القرائية
أولا :- تحليل الكلمات إلي مقاطع صوتية

لما ييجي سؤال حلل الكلمات إلي مقاطع صوتية هنعمل ايه :
هنقرأ الكلمة لو مش متشكلة في الورقة ونحاول نشكلها صح . مع انه المفروض تيجي الكلمة للطالب متشكلة و مضبوطة .
في قاعدة مهمة جدا لتحليل الكلمات لازم نعرفها
1- اللام القمرية مقطع.
2- اللام الشمسية والحرف المشدد اللي بعدها ناخد منه واحد مع اللام .
3- الحرف المتحرك مقطع
4_ الحرف المتحرك والمد لو جه بعده مقطع
5- الحرف الساكن والحرف اللي قبله مقطع
6- الحرف المشدد يتفك مرتين .الاول بيكون ساكن والتاني متحرك . .
( أمثلة )
البحر : ال/ بح / ر
الشمس: الش / شم / س
قمر : ق / م / ر
خالد : خا / ل / د  .. رضا : ر / ضا
هند : هن / د
الطفل : الط / ط/ ف / ل
+++++++++++++
ثانيا : شبكة المفردات

لما ييجي لك سؤال اكتب شبكة المفردات لكلمة كذا . المطلوب منك تفكر وتشغل دماغك وتجيب  اربع كلمات تانية لها علاقة بالكلمة الاصلية وترتبط بها .
( مثال )
حديقة  زهور / فواكه / أغصان / مياة
مدرسة  فصول / معلمون / طرقات / فناء
++++++++++++++++++
ثالثا: خريطة الكلمة

لما يطلب من أبنك اكتب خريطة الكلمة كذا . يبقي المطلوب انه يعمل اربع حاجات يجيب ( معناها . عكسها . نوعها . يحطها في جملة )
مثال
السعادة - معناها الفرح / عكسها الحزن / نوعها اسم / الجملة : السعادة في القلوب
يتحدث - معناها يتكلم / عكسها يصمت / نوعها فعل / الجملة : يتحدث المعلم عن النظافة
-+++++++++++++
رابعا: عائلة الكلمة

لما يطلب من ابنك يجيب عائلة الكلمة . يبقي المطلوب اربع كلمات من نفس جنس الكلمة الاولي .
مثال
درس = مدرس / يدرس / مدرسة / دراسة / تدريس / دراسات
زرع = زراعة / زارع/ مزرعة / مزروع / زراعات
++++++++++++++++
خامسا  دمج الاصوات

ده بقي أسهل حاجة ليه ؟ . لانه بكل بساطة هيجمع المقاطع جنب بعض ويكون منها كلمة
مثال
ادمج الاصوات الاتية
ح / لا / ل = حلال
إن / جا / زا / ت  = إنجازات
++++++++++++++++
سادسا: المعاني المتعددة

ده سؤال محتاج ذكاء و ثروة لغوية وهو انه مطلوب منه يفرق في المعني  بين كلمتين شبه بعض في الشكل.
مثال
 صليت المغرب في المسجد
سافرت المغرب بالطائرة
المغرب الاولي : أسم صلاةوفرض من الفرائض
المغرب الثانية : اسم بلد عربي
* الجبن سلوك اللصوص
 الجبن طعمه لذيذ
الجبن الاولي : صفة مذمومة
الجبن الثانية : طعام
++++++++++++++++++
سابعا: الصفة المضافة
        
السؤال ده درجته مضمونة لانها بتتكلم عن النعت . هيطلب من ابنك انه يكمل الجملة بصفة مضافة او انه يختارها من بين الاقواس وهي صفة تصف المتحدث عنه
مثال
وقف التلميذ .............طبعا هنختار كلمة المتفوق
ركبت القطار ......( الطازجة - السريع - المتفوقان )
+++++++++++++++
ثامنا: مفاتيح السياق

ده كمان سؤال صعب محتاج تركيز وهو انه هيجيب للطالب جملة فيها كلمة مش مفهومة و مطلوب منه استنباط معني الكلمة من خلال فهم الجملة .
مثال
* قص الاب حكاية
هات معني كلمة قص . ؟
طبعا معني قص حكي مش قطع ههههههههه
بس ايه اللي عرفني انها حكي مش قطع مفاتيح السياق اللي هي كلمة ( حكاية )
- عاد الاب مريضا
طبعا الكل هيقول عاد يعني رجع . ايوة صح
بس لها معني تاني وهو زار 
بس ايه اللي عرفني انها زار ؟
ايوة بالضبط كدة
كلمة ( مريضا)
في اجابة السؤال بكتب مفاتيح السياق وليس معني الكلمة .
1- هات مفاتيح السياق لما تحته خط في الجمل التالية
ا) * يقطف الطفل وردة ( معنى يقطف : يقطع / مفاتيح السياق لكلمة يقطف ( الطفل - الوردة )
الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يقطف في الجملة ( الطفل - وردة ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يقطف يقطع
ب) يروى الفلاح الزرع ( معنى يروى : يسقى / مفاتيح السياق لكلمة يروى ( الفلاح - الزرع )
الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يروى في الجملة ( الفلاح - الزرع ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يروى : يسقى
ج‌) منظر القمامة يؤذى العين ( معنى يؤذى : يضر / مفاتيح السياق لكلمة يؤذى ( القمامة / العين )
+++++++++++++++++++
تاسعا: شكل فن

مش هعرف ارسمه في الشرح بس اظن الناس فكراه من ايام الرياضيات اللي كنا بناخدها في اعدادي . وهو عبارة عن دايرتين متقاطعتين مع بعض . الجزء المشرك بينهم هنحط فيه الحاجات المشتركة بين الكلمتين و الباقي الاشياء المختلفة في الاماكن اللي مش مشتركة . هههههه
شايف واحد مطلع لسانه ومش فاهم . ماهو انا مش عارف ارسمهالك هههههه
المثال هيوضح
مثلا طلب منك شكل فن لكلمتين هما المدرسة و الحديقة .
* ايه الحاجات المشتركة = مقاعد / زهور / رمال
* ايه الحاجات الموجودة في المدرسة ومش موجودة في الحديقة = تلاميذ / حاسب ألي / فصول / معلمين .
* ايه الحاجات الموجودة في الحديقة ومش موجودة في المدرسة = فواكه / أحواض / زهور / اقفاص / حيوانات
+++++++++++++++++++++++++
في النهاية أتمني أن يكون هذا العمل خالصا لوجه الله تعالي .
و ياريت الجميع يحتفظ به جدااااا لانه لا غني عنه طوال الست سنوات الابتدائية .
remove_circleمواضيع مماثلة
لا يوجد حالياً أي تعليق
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى